Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Baroko, klasicismus, osvícenství, národní obrození

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (48.88 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Myšlenkové základy baroka a klasicismu. Evropská barokní literatura. Společenská situace v době pobělohorské. Naukové spisy a lyrická tvorba. Jan Ámos Komenský. Podmínky vzniku národního obrození, jeho cíle, hlavní představitelé, díla jazykovědná, historická, básnická, dramatická. Novinářská činnost. Rukopisy zelenohorský a královédvorský.

proroctví – předpovědi na lepší časy

lidové drama – Matěj Kopecký – proslavil Kašpárka (symbol baviče a rádce)

KLASICISMUS

  • z lat. classicus = vynikající, vzorový

  • umělecký směr v Evropě – v 17. – 18. století, vzniká za vlády francouzského krále Ludvíka XIV., napodoboval formy antického umění

  • barokní klasicismus, osvícenský klasicismus

  • nejvýznamnějším teoretikem klasicismu byl Nicolas Boileau-Despréaux

ZNAKY KLASICISMU

  • odkaz na antiku

  • racionalismus – základem je rozumové poznání – René Descartes („Myslím, tedy jsem.“)

  • střídmost, důraz na jasnost, pravidelnost, uměřenost, harmonii, potřeba řádu

  • pravda a rozumovost, ústup před společenskými normami – ustupují touhy člověka

  • pevně stanovená estetická pravidla a předpisy, aby vše bylo dokonalé – neprojevuje se fantazie

  • respektována Aristotelova Poetika – zásada tří jednot

  • příroda je chápána staticky

  • cit je dáván do konfliktu a ustupuje, rozumová složka převažuje nad emocionální

DĚLENÍ KLASICISTNÍ LITERATURY:

VYŠŠÍ – óda, epos, tragédie

  • Vznešenost, vybraný slovník

  • Historická témata, tragické konflikty

  • Psáno tzv. alexandrínem – 12slabičný jambický verš

NIŽŠÍ – komedie, bajka, satira, píseň

  • Psáno hovorovým jazykem

  • Běžná témata

VYŠŠÍ LITERATURA

Pierre Corneille (1606-1684)

  • první hru věnoval své tajné lásce Madame du Pont

  • osudová láska – dívka Marie

Tvorba:

  • hrdinské tragédie

  • konflikt povinnosti a osobního citu, cit ustupuje

  • Cid (1636) – veršovaná hra, čerpá ze španělského rytířství

NIŽŠÍ LITERATURA

MOLIÉRE

  • působil u kočovných společností (přes 13 let) – autor, herec, režisér

  • stal se ředitelem královského divadla v Paříži

Tvorba:

  • komedie se zaměřují na nešvary francouzské vyšší společnosti

  • Tartuffe neboli Podvodník – realistickým příběhem pokryteckého člověka, varování před zneužitím moci

  • Lakomec – inspirována Plautovou Komedií o hrnci

  • Zdravý nemocný

JEAN DE LA FONTAINE

  • dvanáct knih Bajek – psáno volným veršem, alegorická vyprávění, satira proti společnosti

Commedia dell´arte

  • z 16. století z Itálie

  • improvizované divadlo

  • masky, nápadité kostýmy, artistické výstupy, pantomima

CARLO GOLDONI

  • zakladatelem italské národní veselohry

  • napsal asi 200 komedií

  • Sluha dvou pánů

Měšťanská komedie

  • Zaměřuje se na každodenní problematiku

PIERRE BEAUMARCHAIS

  • Lazebník sevillský – zhudebněno Rossinim

OSVÍCENSTVÍ

  • evropské myšlenkové hnutí 18. století

  • projevuje se v Anglii a ve Francii

Základní rysy osvícenství:

  • zaměřeno proti absolutistickému systému, církvi, konzervatismu

  • kult rozumu (racionalismu)

  • je odmítavou reakcí na barokní religiozitu (náboženskou víru)

  • víra v pokrok

  • důraz na pravdivé poznání světa, příčinou zla je nevědomost

  • uznávali svobodu a rovnoprávnost všech občanů

  • věřili, že společnost lze změnit přirozeným dodržováním rozumových zásad (přirozený a osvícený rozum = osvícenství)

  • oblíbeným literárním hrdinou byl Robinson Crusoe – svou zručností, pílí, vědomostmi, houževnatostí obstál v těžkých situacích

  • rozvoj dalších literárních žánrů – naučný (filozofický) román, román psán formou dopisu, eseje, rozpravy

Témata, do kterých materiál patří