Baroko, klasicismus, osvícenství, národní obrození
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Johann Wolfgang Goethe (1749-1832)
stal se ministrem pro hospodářství
nezajímal se pouze o literaturu, ale i o geologii a mineralogii, anatomii (objevil mezičelistní kost), zajímal se o barvy (Nauka o barvách) – určil dělení na teplé a studené barvy
jeho tvorbu ovlivnily ženy
Utrpení mladého Werthera – román v dopisech, kniha byla velmi populární, mnoho mladých mužů se inspirovalo Wertherem a spáchalo sebevraždu
Faust – dvoudílná veršovaná tragédie
Friedrich Schiller
německý básník, povoláním byl plukovní lékař
přítelem Goetha
tématem jeho děl je osobní svoboda, konflikt s mocenskými vrstvami
Loupežníci – drama
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ
jako první přišel s termínem národní obrození Tomáš Garrigue Masaryk v díle Česká otázka
dominovala němčina – vídeňský centralismus a germanizace, čeština se vytrácí jak z hovorového jazyka, tak z odborných textů
do češtiny pronikají výrazy z cizích jazyků (latina, italština, francouzština) – bylo pravděpodobné, že čeština brzy zanikne – snaha vydobýt pro češtinu pozici (stejně jako v humanismu)
emigrace Čechů v období baroka
založeno nakladatelství Česká expedice – nakladatelství i knihkupectví (Václav Matěj Kramerius), rozšiřovalo knihy mezi lidi (hlavně mezi venkovské čtěnáře), vydává stará česká díla, překlady (např. Ezopa), pohádky, dobrodružné příběhy
Václav Matěj Kramerius
Pražské poštovské noviny – od roku 1719, snaha o brusičství – zdokonalení jazyka - > zánik
Schönfeldské poštovské noviny – 1782 – obnova vydávání, licenci koupil rytíř ze Schönfeldu (1786), zde pracoval V. M. Kramerius
Krameriusovy c.k. Pražské poštovské noviny – díky výhodnému sňatku se Kramerius osamostatnil, 1789 vydává své noviny, c.k.=císařsko-královské
Krameriusovy c.k. vlastenecké noviny – 1791 – byly velmi populární
FÁZE NÁRODNÍHO OBROZENÍ
1. etapa - 70. léta 18. st. – počátek 19. st. – snaha zachránit češtinu – OBRANNÁ FÁZE
2. etapa – poč. 19. st. – 20. léta 19. st. – rozvoj jazyka, snaha o zrovnoprávnění – ÚTOČNÁ FÁZE
3. etapa – 20. léta – konec 40. let 19. st.
4. etapa – 50. léta 19. st.
1.FÁZE N.O. - OBRANNÁ
70. léta 18. století – počátek 19. Století
nejprve bylo nutno si stanovit cíle N.O
hovořilo se v němčině – hlavně ve vědeckých kruzích, v češtině bylo vydáváno jen několik knížek lidového čtení
hlavní úkoly N.O.:
-
sjednocení jazykové formy
-
vytvoření vědecké literatury v češtině
-
založení české instituce, která bude pomáhat v národním boji
-
byla založena Soukromá společnost nauk (1774) – 1790 byla přejmenována na Královskou českou společnost nauk
založení Českého muzea (1818)
založení Matice české (1831) – spolek pro podporu rozvoje písemnictví v českém jazyce
funkce českého jazyka byla lidověvýchovná