Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Baroko, klasicismus, osvícenství, národní obrození

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (48.88 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Myšlenkové základy baroka a klasicismu. Evropská barokní literatura. Společenská situace v době pobělohorské. Naukové spisy a lyrická tvorba. Jan Ámos Komenský. Podmínky vzniku národního obrození, jeho cíle, hlavní představitelé, díla jazykovědná, historická, básnická, dramatická. Novinářská činnost. Rukopisy zelenohorský a královédvorský.

ČESKÉ BAROKO

  • Často nazýváme jako „dobu temna“ – dle Jiráskova románu (období od Bílé hory po národní obrození)

  • Politické i společenské změny po porážce stavovského povstání

  • Pokatoličtění země – emigrace evangelíků (20 %)

  • Oslabená pozice českého jazyka

Základní proudy barokní literatury:

1. oficiální – Bridel, Balbín

2. exilová – Komenský

3. pololidová – kramářské písně, interludia, knížky lidového čtení

4. lidová – pohádky, pověsti, písně, proroctví, loutkové divadlo

1. Oficiální

Bedřich Bridel

  • učil rétoriku a poetiku na Univerzitě Karlově – založil zde tiskárnu

Tvorba:

  • psal písně, koledy a legendy

  • Co Bůh? Člověk?

  • Lyrická báseň, o vztahu člověka k bohu – dáváno do protikladu – tj typické pro baroko

  • Převažuje náboženská tematika

  • Srovnává boží dokonalost s nicotou lidského života

  • Psáno v první osobě – promluva básníka k bohu

Bohuslav Balbín

  • ve stáří ochrnul a oslepl – díla diktoval

Tvorba:

  • vztah k národu stavěl nad náboženské přesvědčení – tím se dostal do rozporu s církví

  • psal latinsky – proti rekatolizaci a germanizace

  • Obrana jazyka slovanského, zvláště pak českého (1775)

2. Exilová

Jan Amos Komenský

  • pravděpodobná místa narození: Nivnice, Uherský Brod, Komňa

  • do exilu (do Lešna) – 1628, centrum bratrské víry, psal zde česky

  • píše učebnice, byl zvolen biskupem a zástupcem rektora gymnázia

  • Amsterdam

  • Švédsko, Uhry – byl zde pozván, aby provedl reformu školství a napsal učebnice

  • zemřel v Amsterdamu, pohřben v Naardenu

Tvorba:

  • myšlenka pansofie = vševěda, univerzální věda, která zahrnuje všechny vědní obory

1.do roku 1628 (do emigrace)

  • náboženské a filozofické spisy

  • útěšné spisy – texty o boží odevzdanosti, lítosti, sklíčenosti

  • Labyrint světa a Ráj srdce

2.od roku 1628 do 1648 (Lešno)

  • didaktické spisy

Didaktika – návrh jednotné a obecné školské soustavy, psáno česky, konceptem pro dílo Velká didaktika

Velká didaktika - psána latinsky, o výchově a o vzdělání od roku 1648 do konce života

  • 1656 bylo Lešno vypáleno (v polsko-švédském konfliktu)

  • Odchází do Amsterdamu

  • Kšaft umírající matky jednoty bratrské – kšaft=poslední vůle

3. Pololidová

kramářské písně – zachycují výjimečné, většinou dramatické události, příběh formou zpěvu kombinovanou s vyprávěním, typický je dlouhý název, kramář = potulný obchodník

knížky lidového čtení – zábavná četba, za autora považován ten, kdo příběhy sesbíral

písmácké kroniky – historie města, zapisování událostí, Jan František Vavák (Paměti)

interludia – hrála se o přestávkách divadelních her, krátké frašky – satira na aktuální témata, často zesměšňovala sedláky

4. Lidová

pohádky – o Honzovi

pověsti – o Jánošikovi, Bruncvíkovi

písně – hlavně lyrické, lyrickoepické balady (Osiřelo dítě)

Témata, do kterých materiál patří