Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Národní Obrození II. Etapa zápisy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

2. Etapa

  • 1805–1830 preromantizmus

  • vytváří se jazykový program národního obrození

  • cílem bylo vytvořit základy české vědy a kultury a dokázat, že se čeština vyrovná jazykům vyspělých kultur

  • klíčovou roli sehrál jazykovědec Josef Jungmann, který organizoval činnost dalších obrozenců a stvořil první české učebnice literatury

  • probíhá masivní obohacování slovní zásoby (nová slova, přejímání z cizích jazyků)

  • tvorba odborné terminologie (v botanice, zoologii či anatomii)

  • Josef Jungmann, František Palacký, Jan Kollár, Pavel Josef Šafařík, Václav Kliment Klicpera, František Ladislav Čelakovský aj.

Josef Jungmann

  • jazykovědec, hlavní osobnost II. etapy NO

  • dlouholetý středoškolský profesor na gymnáziu v Praze, později rektor pražské univerzity

  • zemřel na tuberkulózu

  • má zásadní podíl na rozvoji české slovní zásoby a tvorbě nových českých slov, překládal z angličtiny, francouzštiny či němčiny, chtěl tím dokázat, že je čeština stejně vyspělá jako významné evropské jazyk

Slovník česko-německý

  • pilíř české jazykovědy, základ pro utvářející se normu češtiny

  • slovník měl 5 svazků a obsahoval přes 120.000 slov

  • jaké způsoby používal Jungmann k obohacování zásoby? jím vymyšlená slova – např. záře, úsvit, hvězdárna, časopis aj.)

Historie literatury české

  • přehled spisů českých ,národní historie

  • psáno česky

  • knihopis= je soupis českých prvotisků

  • jak se dělil vývoj české literatury = do šesti období, vyzdvihuje prvotní české básnictví, cení si nářečí

Slovesnost

  • nauka o výmluvnosti, vázaná řeč

  • učebnice slohu, literatury a čítanky

  • Jungmann ji napsal poté, co byla čeština zavedena jako učební předmět na gymnáziích)

  • tři stylové roviny (styl prostý, nižší a vysoký)

Rozmlouvání o jazyku českém

  • jazyková stať, ostře kritizuje češtinu své doby

  • ve které rozmlouvají Daniel Adam z Veleslavína s Čechem doby Jungmannovy

  • Veleslavín je v šoku z toho, v jak špatném stavu se čeština nachází a že Čechovi ani pořádně nerozumí

  • Němec, který jejich rozhovor slyší, radí Veleslavínovi, ať nevěší hlavu, že je o češtinu potřeba pečovat

  • že je jako planý stromek – pokud se o něj staráme, sklidíme sladké plody = dokonalý jazyk)

Jan Kollár

  • Slovák píšící česky

  • jazykovědec, básník, archeolog, sběratel a vydavatel lidové slovesnosti profesor slovanských starožitností (= archeologie) ve Vídni

Slávy dcera – ozpěvuje zde Mínu jako dceru bohyně Slávy, slovanskou minulost a truchlí nad současností a zánikem Slovanů pobaltských

  • Mína s Milkem putují po oblastech, které byly osídleny Slovana časoměrný předzpěv + 645 sonetů

  • znělky v 5 zpěvech, po-jmenovaných podle řek – Sála, Labe, Rén, Vltava, Dunaj, Léthé (Slovanské nebe), Acheron (peklo)

  • jsou to řeky které protékaly slovanským územím

Pavel Josef Šafařík

Témata, do kterých materiál patří