Realismus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
psycholog. román Idiot (1869)
-
hl. p. kníže Myškin: mravně ušlechtilý člověk, vzor křesťanské pokory a moudrosti - pro svou dobrotu, ale okolím považován za idiota (návrat ze Švýcarského senatoria pro duševně choré)
-
schopen lásky až k sebeobětování, v ostatních (petrohradská smetánka) probouzí touhu po dobru a čistém životě- jeho tragika - veškerá jeho snaha vždy ztroskotává (neuskutečněný sňatek, nakonec návrat do Švýcarska)
Bratři Karamazovi (1879)
-
snaha poukázat na mravní problémy doby, otázka viny a trestu, konflikt rozumu a citu
-
autorovo vrcholné dílo
Anton Pavlovič Čechov (1860 - 1940)
-
prozaik, dramatik
-
studia medicíny na univerzitě v Moskvě
-
několik let lékařské praxe
-
cesty po Rusku (mj. Sibiř) a Evropě
-
na svém statku zdarma ošetřoval rolníky- nákaza TBC
Člověk ve futrálu (dopsat??)
Chameleon, Všeho moc škodí, Tlustý a hubený
-
anekdotické povídkové miniatury
-
raná tvorba, vycházely časopisecky, přivýdělek ke studiu
novela Step (1888)
-
lyrická reflexe ruského venkova
b) drama
-
jeden ze zakladatelů moderního dramatu
-
základním znakem nedějovost (lyrické drama) - místo dramatických situací pouze atmosféra
-
dějově hry spojeny s životem a problémy ruské inteligence přelomu 19. a 20. století - problémy modelové a univerzální
Strýček Váňa (1897)
-
podtitul Obrazy z venkovského života
-
první hra napsaná přímo pro Moskevské umělecké divadlo (MCHAT) = jeho vůbec první inscenace
-
otázka smyslu lidského života, konflikt mezi iluzí a pravdou
-
odsouzen život, který vede k prázdnotě, marnosti a osamělosti
-
hl. p. Ivan Vojnickij (strýček Váňa) hospodaří na statku profes. Serebrjakova - iluze velkého vědce, ve skutečnosti vypočítavý tupec, egoista- rozvrácení zavedených pořádků
-
Voj. neopětovaná láska k Set. ženě, klavíristce Jeleně- zoufalý pokus Voj. zastřelit profesora
-
odjezd Ser. a Jel. ze statku, návrat do starých kolejí- Voj. zůstává sám, dále vede svůj samotářský život
drama Tři sestry (1901)
-
zachycen postupný úpadek několika hrdinů (rodina Pozorovových, sestry Olga, Irina, Máša, bratr Andrej)
-
zobrazen jejich bezcílný a marný život - stesk , rezignace x touha po útěku ze současného života k lásce, manželství, nalezení smyslu života
-
absence jasné dějové linie
tragicky laděná komedie Višňový sad (1904)
-
obraz zániku ruského patriarchálního světa
statkářka Raněvská s dcerou Aňou se vracejí z dlouhého pobytu v Paříži na venkovské sídlo v Rusku
-
statek v úpadku - dražba - získává jej Lopachin (bývalý poddaný)
-
Lop. nechává nemilosrdně vykácet višňový sad, pozemky chce rozprodat na parcely (= zničení rodové tradice)
-
symbolika:
-
Raněvská = zanikající aristokratická společnost
-
Lopachin = nové dravé měšťanstvo lačnící po zisku
-
višňový sad = symbolika minulosti
-
propracovaná psychologie postav, potlačená dějovost (použita tzv. monologizace dialogů = rozestup dialogů do samostat. monologů - hlubší náhled do nitra postav)