Světová renesanční literatura a čeští humanističtí autoři
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zabývá se příčinou úpadku italských států, hledání východiska, právo vládnout nemá ten, kdo je k tomu předurčen Bohem, ale ten, kdo má schopnosti a předpoklady k vládnutí, potřeba moudrého a pevného vladaře
Mandragora – nejvýznamnější italská renesanční komedie, společenská satira, zápletky, ústředním motivem je nevěra v manželství
FRANCIE:
Pomalý nástup renesance vlivem 100 leté války, nemá vedoucí postavení, ve stínu Itálie
Francoise Villon (15. stol.)
Označován za prvního moderního básníka, předchůdce a inspirace prokletých básníků
Problémy se zákonem, stýká se spodinou, kriminální život, krádeže, násilí => ale byl oblíbený u krále, jeho talent a umělecké schopnosti ho uchránily před trestem smrti, dostal jen vyhnanství
Otevřenost v básních, člověk na okraji společnosti svým chováním, do poezie projektoval své vlastní prožitky, mísení vysokého s nízkým
„Já u pramene jsem a žízní hynu…“ => kontrasty
Odkaz (Malý testament) – lyrika, loučí se s Paříží, věnované přátelům, satirické
Závěť (Velký testament) – lyrika, villonské balady, o pomíjivosti, strachu ze smrti, nespravedlnosti, výsměch
Villonská balada = báseň z 3 dlouhých slok (strof), na konci dozpěv, poslání, na konci každé strofy se opakuje refrén, první až třetí strofa má 7-12 veršů, čtvrtá strofa (dozpěv) má poloviční počet veršů, (v Česku Vítězslav Nezval, Voskovec a Werich)
Francois Rabelais (16.stol.)
15. stol. vznik románu, jak ho známe dnes, objevují se i parodie, chce, aby se lidé smály, vše zveličuje a zlehčuje
Gargantua a Pantagruel – vyprávění o dvou obrech, Gargantua a jeho potomek Pantagruel
Zesměšnění středověkých rytířských eposů => SATIRICKÝ ROMÁN
Úsměvné, nadsázka, neuvěřitelné příhody, bizardní představy, vysmívá se a kritizuje mnichy, systém školství a soudnictví
Michel de Montaigne (16. stol.)
Tvůrce nového literárního žánru eseje podle názvu jeho díla => Eseje
Eseje – soubor úvah o životě, povaze člověka, přírodě, lásce, umírání, slovo esej ve významu hledání sebe sama, zkoušení
ŠPANĚLSKO:
Miguel de Cervantes Saavedra (1547-1616)
Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha – dvoudílný román
Využívá nejrůznějších forem románu a jejich parodií
Úřední postava je zchudlý šlechtic Don Quijote
Komické příhody, bojuje se stádem ovcí, s větrnými mlýny
Původně parodie na rytířské romány, ale postupně se ukazuje, že Quijote není pouze komická postava, ale i člověk, který usiluje o spravedlivější svět a svobodu, a řídí se čistým srdcem
Vytrvalé a marné úsilí – umírá s vědomím, že je blázen
Lope de Vega
Plodný dramatik španělského „zlatého věku“ (2000 her), různorodé, rozmanitost žánrů, smazávání hranice mezi žánry, renesanční radost ze života
Komedie pláště a dýky – historické náměty (viz. 10. otázka)
Fuente Ovejuna (=Ovčí pramen) – jeho nejslavnější historická hra, obyvatelé vesnice se vzbouří proti tyranovi
PIKARESKNÍ ROMÁN = paroduje rytířský román, hl. hrdinou – pícaro – šibal, šejdíř (vychytralý, podnikavý), vykázaný společenskými podmínkami na okraj společnosti