Vypracované otázky z CR
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
4. Destinační management
= forma řízení určité destinace za účelem zvýšení efektivnosti aktivit spojených s CR a jeho
udržitelným rozvojem
destinace = cíl cesty, který si turista zvolil
– má atraktivity, služby, infrastrukturu
– může to být stát, oblast, město
– často je totožný s administrativním členěnímturistický region = území, kde CR spojuje a sjednocuje jednotlivé typické prvky dané oblasti, ale
zároveň je odlišuje od ostatních regionů
– dělí se na turistické oblasti
– nemusí se shodovat s administrativním členěním
– z důvodu ucelené propagace[CHART]životní cyklus destinace – jako každý produkt, tak i destinace má svůj životní cyklus
– je mnohem delší než u produktů – trvá několik let
-
průzkum a zapojení – hodně nízké tržby
– tvoří se klíčové produkty
– cena spíše nízká (výjimka exkluzivní destinace)
– reklama – intenzivní propagace s cílem upoutat pozornost -
rozvoj – rostou tržby
– je potřeba zlepšovat kvalitu, přidávat aktivity, rozvíjet distribuce
– ceny zůstávají nízké
– podpora prodeje, posílení značky -
upevnění a stagnace – tržby jsou v nejvyšší hladině
– potřeba inovace
– ceny na úrovní konkurence
– propagace pomocí reklamy -
pokles – najít slabé stránky, určit, co je špatně
– stabilní/snižující cena a propagace
destinace musí být řízeny, proto existují organizace destinačního managementu
-
úkol: řídit CR a jeho rozvoj v destinaci
řídit destinaci za účelem konkurenceschopnosti na trhu -
činnost: • vytváří strategické plány pro rozvoj destinace (mar. šetření, analýzy trhu, výzkumy)
• tvoří, propaguje a prodává produkty
• buduje image a značku destinace
• poskytuje kvalitní služby (management kvality)
• zaměstnává kvalifikované pracovníky (management znalostí)
-
úrovně řízení: 1) lokální – PIS Pražská info služba
2) regionální – JCCR Jihočeská centrála CR
3) národní – Czech Tourism
4) kontinentální – ETC European Travel Commissionv ČR se destinační management rozvíjel až v 19. st. (ve světě už v 70. letech)
destinační management není centrálně řízen – vzniká spontánně v turistických centrech
hezky funguje například na Lipně nebo na J Moravě
image destinace = představa o destinaci (souhrn názorů, myšlenek a dojmů o destinaci)
– důležitá je značka destinace = tzv. brand management
– dlouhodobá tvorba
– první, co uvidí klient je značka
– značka musí zaujmout, být snadno zapamatovatelná, výrazná ale jednoduchá
– značka naviguje a umožňuje rychlejší orientaci – šetří čas klienta
– za dobrou značku klient je ochoten zaplatit vyšší cenumanagement znalostí – zaměstnanci musí být dobře vyškolené, znát všechny produkty, profesionální
– základní znalosti: odborné znalosti v CR, info technologie, MAN a MAR,
jazyky, sociální znalosti pro vytváření vzájemné spoluprácemanagement kvality – vypracovává standardy kvality a certifikace
– musí splňovat každý subjekt v destinačním managementumanagement klíčových produktů – sestavené nabídky (balíčky služeb, programy)
– důležitá spolupráce (IC, hotel, město…)