Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




15._Ceske_narodni_obrozeni,_revolucni_rok_1848

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.8 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

15. České národní obrození, revoluční rok 1848

  • Závěr 17.st. – čeština užívána pouze venkovským obyvatelstvem a nižšími vrstvami ve městech centrální části Čech – čeština na ústupu v úředním, společenském styku i v kultuře, to vede ke stagnaci a úpadku jazyka

  • Postavení českých zemí v rakouské říši:

    • Špatné!

    • Minimální politická práva

    • Germanizace

    • Cizí kultura

    • Ekonomický útlak

  • 80.léta 18.st. – 1848 – doba národního obrození

  • =proces, jehož cílem je vrátit obyvatelstvu český jazyk, kulturu a politická práva. Probíhal v oblasti kultury, jazyka, ekonomiky, sociologie i politiky. Probíhá v době nástupu a formování kapitalistické společnosti a je podmíněný, vyvolaný rozvojem hospodářství, neprobíhalo jen u nás

  • Předpoklady pro NO vytvořily: osvícenské reformy Marie Terezie a Josefa II. (patent o zrušení nevolnictví – česky mluvící lidé přicházeli do měst), francouzská revoluce, napoleonské války (informace o revoluci od vojíků), průmyslová revoluce

  • Specifický rys českého NO – do tohoto procesu se postupně zapojily všechny vrstvy české společnosti – vzdělanci z měšťanského prostředí, šlechta, měšťané, obyčejní lidé

  • Aktivity buditelů zaměřeny na český jazyk, ale také na historii, vědecké, společenské a v závěru NO i na politické cíle

  • Úkoly buditelů v oblasti ČJ – modernizovat jazyk v oblasti slovní zásoby i gramatiky, kodifikovat jeho pravidla, překládat do ČJ z cizích literatur, vytvářet vlastní literární díla na evropské úrovni, vytvořit českou odbornou terminologii a zasadit se o navrácení ČJ do škol a úřadů

  • K pozdvižení národního sebevědomí mělo pomoci probuzení zájmu o českou historii

    • Tu bylo potřeba nastudovat, sepsat a připomenout (jak? Divadla, přednášky, časopisy, noviny, knihy, muzea, školy)

    • Zakládají se první muzea

      • Nejstarší v Opavě

      • Vlastenecké v Praze 1818

  • 1. fáze: defenzivní – 70. léta, 18. století – počátek 19. století

    • Osvícenecké a klasicistní období

    • Zaměření:

      • úsilí o obnovu českého jazyka a jeho povznesení na úroveň současných potřeb

      • rozvoj jazykovědy (studium historické češtiny, vytvoření základů moderního českého jazyka, vznik vědecké slavistiky)

      • vrácení českého jazyka do škol

      • studium dějin literatury

      • rozvoj dějepisectví (ověřovali si pravdivost historie)

    • Josef Dobrovský

      • Zakladatel slavistiky (věda zabývající se jazykem, historií a kulturou slovanských národů)

      • Autor 1. učebnice spisovného ČJ

      • Sepsal: Mluvnice českého jazyka, Dějiny českého národa, německo-český slovník

    • František Martin Pelcl

      • 1. profesor ČJ a české kultury na UK

      • Jazykovědec a historik

    • Václav Matěj Kramerius

      • Rozšiřoval ČJ mezi nižší vrstvy

      • Vydal 1. české noviny = Císařsko-královské vlastenecké noviny

      • Nakladatelství Česká expedice

      • Cílem novin i nakladatelství - informovat a vzdělávat, popřípadě zvýšit znalost českého jazyka na venkově

Témata, do kterých materiál patří