15._Ceske_narodni_obrozeni,_revolucni_rok_1848
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
15. České národní obrození, revoluční rok 1848
Závěr 17.st. – čeština užívána pouze venkovským obyvatelstvem a nižšími vrstvami ve městech centrální části Čech – čeština na ústupu v úředním, společenském styku i v kultuře, to vede ke stagnaci a úpadku jazyka
Postavení českých zemí v rakouské říši:
Špatné!
Minimální politická práva
Germanizace
Cizí kultura
Ekonomický útlak
80.léta 18.st. – 1848 – doba národního obrození
=proces, jehož cílem je vrátit obyvatelstvu český jazyk, kulturu a politická práva. Probíhal v oblasti kultury, jazyka, ekonomiky, sociologie i politiky. Probíhá v době nástupu a formování kapitalistické společnosti a je podmíněný, vyvolaný rozvojem hospodářství, neprobíhalo jen u nás
Předpoklady pro NO vytvořily: osvícenské reformy Marie Terezie a Josefa II. (patent o zrušení nevolnictví – česky mluvící lidé přicházeli do měst), francouzská revoluce, napoleonské války (informace o revoluci od vojíků), průmyslová revoluce
Specifický rys českého NO – do tohoto procesu se postupně zapojily všechny vrstvy české společnosti – vzdělanci z měšťanského prostředí, šlechta, měšťané, obyčejní lidé
Aktivity buditelů zaměřeny na český jazyk, ale také na historii, vědecké, společenské a v závěru NO i na politické cíle
Úkoly buditelů v oblasti ČJ – modernizovat jazyk v oblasti slovní zásoby i gramatiky, kodifikovat jeho pravidla, překládat do ČJ z cizích literatur, vytvářet vlastní literární díla na evropské úrovni, vytvořit českou odbornou terminologii a zasadit se o navrácení ČJ do škol a úřadů
K pozdvižení národního sebevědomí mělo pomoci probuzení zájmu o českou historii
Tu bylo potřeba nastudovat, sepsat a připomenout (jak? Divadla, přednášky, časopisy, noviny, knihy, muzea, školy)
Zakládají se první muzea
Nejstarší v Opavě
Vlastenecké v Praze 1818
1. fáze: defenzivní – 70. léta, 18. století – počátek 19. století
Osvícenecké a klasicistní období
Zaměření:
úsilí o obnovu českého jazyka a jeho povznesení na úroveň současných potřeb
rozvoj jazykovědy (studium historické češtiny, vytvoření základů moderního českého jazyka, vznik vědecké slavistiky)
vrácení českého jazyka do škol
studium dějin literatury
rozvoj dějepisectví (ověřovali si pravdivost historie)
Josef Dobrovský
Zakladatel slavistiky (věda zabývající se jazykem, historií a kulturou slovanských národů)
Autor 1. učebnice spisovného ČJ
Sepsal: Mluvnice českého jazyka, Dějiny českého národa, německo-český slovník
František Martin Pelcl
1. profesor ČJ a české kultury na UK
Jazykovědec a historik
Václav Matěj Kramerius
Rozšiřoval ČJ mezi nižší vrstvy
Vydal 1. české noviny = Císařsko-královské vlastenecké noviny
Nakladatelství Česká expedice
Cílem novin i nakladatelství - informovat a vzdělávat, popřípadě zvýšit znalost českého jazyka na venkově