Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka 16 – Osvícenství

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (24.93 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Otázka 16 – Osvícenství

  • Myšlenková a filozofický směr 18. století

  • Je typický pro západní Evropu (Francie, Anglie, Nizozemí)

  • Reaguje na dění ve společnosti, obrací pozornost na člověka a jeho práva

  • Můžeme ho vnímat jako doznívající vliv reformací

  • Nejedná se odklon od Boha, ale klade důraz na svobodnou vůli

  • Deismus = Bůh je prvotní hybatel, avšak Bůh je nyní neaktivní

  • Ve Francii vrcholí v 70. letech 18. století (vznik Velké encyklopedie)

  • Osvícenství zásadně ovlivnilo vývoj v 19. a 20. století, nejen v Evropě

  • V reakci na něj došlo k rozvoji přírodních věd (Bible již není jediný zdroj informací)

  • Osvícenští myslitelé se snažili pomocí rozumu změnit k lepšímu lidskou společnost

  • Usilovali o nápravu nespravedlnosti ve společnosti (poddanství, absolutismus,…)

  • Vědci a objevy

  • Carl Linné – švédský botanik, který vědecky rozdělil rostliny

  • Antoine Laurent Lavoisier – francouzský chemik, který utřídil chemické prvky

  • Luigi Galvani – italský fyzik, který sestrojil galvanický článek

  • Alessandro Volta – italský vynálezce, strůjce první elektrické baterie

  • Blaise Pascal – francouzský vědec, který popsal vlastnosti tlaku vzduchu

  • James Watt – skotský fyzik, který v roce 1765 sestrojil vylepšený parní stroj

  • Isaac Newton – anglický matematik a fyzik, který popsal zákony gravitace, vymyslel kalkulus a položil zákony mechaniky

  • Představitelé

  • Voltaire – kritika absolutismu a zpochybňoval náboženské přesvědčení
    (Candide, 1759)

  • Charles L. Montesquieu – francouzský baron myslitel, autor myšlenky o rozdělení moci na 3 složky (O duchu zákona, 1748)

  • Jean Jacques Rousseau – ženevský radikální myslitel, autor společenské smlouvy, psal výchovné brožurky, kritizoval pojednání o soukromém majetku (inspirace pro Karla Marxe), propagoval návrat k přírodě a myšlenku „člověka jako nádoby“

  • Isaac Newton – anglický fyzik a matematik, svým pojetím světa položil základy racionalismu a klasické fyziky

  • John Locke – anglický filozof, myšlenka, že veřejná moc nepochází od Boha, ale z lidu (O vládě, 1689); představitel empirismu (Esej o lidském chápání, 1690)

  • Adam Smith – skotský ekonom a filozof, zakladatel moderní ekonomie (Bohatství národů, 1776), kladl důraz na lidskou práci a její dělení

  • Osvícenský absolutismus

  • Osvícenství vzniklo v době vrcholného absolutismu

  • Zapustil v Severní Americe, v evropských absolutistických monarchiích se šířil pomocí panovníků, kteří byli v myšlenkách absolutismu vychováni

  • V Rakousku vrcholil za vlády Josefa II., syna Marie Terezie (odtud Josefinismus)

  • Reformy v Habsburské monarchii nastaly již za vlády Marie Terezie

  • Ta nastoupila na trůn v roce 1740 a stala se první panovnicí Habsburské říše

  • Její reformy byly prováděny po vzoru Pruska

  • Její reformy zasáhly do školství (povinné vzdělání, 6 až 12 let), armádu (nové zbraně), státní správu (úřední jazyk je němčina), i hospodářství (zavedení manufaktur)

  • Byly položeny základy pro hlavní hospodářská odvětví v různých částech říše

  • Čechy a Morava: průmysl, Slovensko a Uhry: zemědělství, Rakousko: správa

  • Všechny tyto reformy však podporovaly centralismus, a tak byly také tvořeny

  • Došlo k sčítání lidu a zlepšení životních podmínek (snaha o zvýšení příjmů z daní)

  • Církev byla podřízena státním záměrům, došlo k sjednocení mír a vah, bylo zrušeno útrpné právo a byl vydán nový robotní řád

  • Nikdy však nehodlala dát náboženskou svobodu, ani zrušit nevolnictví

  • Roku 1780 nastoupil na trůn Mariin nejstarší syn, Josef II.

  • Ten provedl ještě více reforem, než kdokoliv před ním

  • Již v roce 1781 zrušil nevolnictví a vyhlásil náboženskou svobodu

  • Zrušil kláštery, které neposkytovaly vzdělání a přeměnil je na lazarety a chudobince

  • Omezil možnost cenzury a zrušil některá omezení pro Židy

  • Zároveň však zrušil jakoukoliv autonomii univerzit, které tak podřídil ministerstvu

  • Pro dosažení svých cílů často využíval církevních hodnostářů, čímž si (spolu s dalšími reformami) znelíbil katolickou církev (která byla hlavní náboženskou institucí)

  • Za vlády Františka I. však došlo k omezení některých nařízení

  • Většina těchto reforem však přispěla k nástupu průmyslové revoluce

  • Vliv osvícenského absolutismu se v Rakousku-Uhersku opět objevil za Bachovy vlády

  • V Prusku se osvícenské myšlenky projevily za vlády Fridricha II. (vládl 1741–1786)

  • Fridrich II. se také proslavil jako vojevůdce, k Prusku připojil Slezsko a Frísko

  • Spolu s Rakouskem a Ruskem se účastnil tzv. „Dělení Polska“ (zisk nových území)

  • Zavedl reformy v oblasti soudnictví, vojenství a vzdělání

  • Podporoval pěstování brambor (název brambora vznikla od Braniborska)

  • Reformy: zrušení mučení, tolerantní náboženská politika, stavba nových hrází

  • Snažil se o rovnost před úřady, ta však nebyla úředníky dodržována

  • Historici jej popisují jako skloubení osobnosti vojáka a vzdělance

  • Avšak za vlády jeho syna, Fridricha Viléma II. došlo k úpadku říše

  • V Rusku se roku 1762 dostala po svrhnutí cara Petra III. k moci jeho manželka, Kateřina II. Veliká (vládla 1762 až 1795, zemřela 17. 11. 1796)

  • Kateřina pocházela z Německa, ale přijmula pravoslaví a vdala se za Petra III.

  • Během své vlády upevnila samoděržaví a pokračovala v expanzi Ruska

  • Rusko získalo přístup k Černému moři, území bývalého Polska a Aljašky

  • Pomocí oddaných ministrů (Potěmkin, Orlov,…) dokázala provést ambiciózní reformy

  • Nastalo osidlování Ukrajiny (částečně osídlena i Čechy) a omezení autonomie kozáků

  • Kateřina dostala církev pod svou moc, vyvlastnila jim majetek (za kněží platí stát)

  • Ruská města získala větší samosprávu a byly zakládány zbrojní manufaktury

  • Kvůli kozáckému povstání Jemeljana Pugačova nedosáhly reformy na venkov

  • Zároveň došlo k utužení nevolnictví a moci šlechty nad nevolníky

  • Její osvícenské postupy vlády skončily se začátkem Francouzské revoluce

  • Došlo k zakázání osvícenských knih a zanevření na jejich ideály

  • Osvícenství ve významných historických událostech

  • Osvícenské myšlenky nejvíce ovlivnily Francouzskou revoluci a vznik ústavy USA

  • Po vyhrané A 0merické válce za nezávislost byla 17. září 1787 přijata Ústava USA

  • Ta obsahuje 27 článku, z nichž prvních 10 je známo jako tzv. Listina práv

  • Obsahuje dodatky zaručující právo na držení zbraně, právo na svobodné vyznání, právo na soukromý majetek, právo na soud s porotou či svobodu tisku

  • Některé články však byly přidány až později (zrušení otroctví (1865), právo žen volit (1920), zavedení prohibice (1919)) a zase opětovně zrušeny

  • Celá Ústava je založena na myšlence svobodného myšlení a bytí člověka

  • Stejné myšlenky se ve stejné době objevily ve Francii a během revoluce

  • Postupně byli v 90. letech 18. století přijímány zákony inspirované Deklarací práv člověka a občana (vydáno 26. srpna 1789)

  • Ta později inspirovala francouzskou ústavu a zaručovala rovnost před soudem, zrušení nevolnictví, rovnost při trestu smrti či zrušení otroctví v koloniích (v Karibiku)

  • Za vlády Napoleona Bonaparta inspirovala jeho Občanský zákoník, který byl schválen 21. 3. 1804 a formuloval zásady, které ovlivnili i další země Evropy

  • Na základě Deklarace práv byly v 2. polovině 20. století sepsány Listiny práv

  • Ty jsou základem většiny moderních ústav na světě

  • Zrušení nevolnictví a zakládání manufaktur byly hlavní předpoklady pro Průmyslovou revoluci

  • Jednalo se o postupné přeorientování ze zemědělství na průmysl

  • Zemědělství již není hlavním zdrojem práce, hospodářství produkuje dostatek potravin

  • Dochází k urbanizaci, vzniku buržoazie (střední třída obchodníků a podnikatelů), zaměstnávání lidí ve městech a v továrnách

  • Postupně se rozvíjí nová vědecká odvětví a zvyšuje se migrace (hlavně do Ameriky)

  • Průmyslová revoluce zásadně ovlivnila vývoj lidstva i náš současný způsob života

Témata, do kterých materiál patří