Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




5. Tržní mechanismus

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (56,15 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

MO5 5. TRŽNÍ MECHANISMUS Trh, nabídka, poptávka Trh je místo, kde na sebe vzájemně působí kupující a prodávající, Vzájemné působení se = nabídky a poptávky. Základními rysy trhu je svobodné rozhodování a dobrovolnost. Účastníky trhu jsou DomácnostiFirmystát. Trh chápeme: prostorově – jako místo, kde sesetkává prodávající a kupující (tržiště, obchodní dům ...)funkčně - jakospojení nabídky a poptávky v určité oblasti (trh zboží, trh práce.) Rozlišujeme: Volný trh - trh, kde jsou ceny a množství utvářenybez vnějších zásahů a omezení,Konkurenční trh -velkým počet firem, nikdo nemůže kontrolovat ceny nebo ovládnout trh nasycený– když je nabídka větší než poptávka(odběratel si může vybírat)nenasycený - když je nabídka menší než poptávka(Odběratel musí snížit očekávání) NABÍDKA - určité množství zboží, které chtějí výrobci na trhu za určitou cenu prodat. Tržní nabídku - nabídka jednoho produktu od všech výrobcůIndividuální nabídku - nabídka jednoho produktu od jediného výrobce POPTÁVKA - určité množství zboží, které je kupující na trhu ochoten za určitou koupit. Tržní poptávku - poptávka všech kupujících po jednom produktuIndividuální poptávku - poptávka jediného kupujícího po jednom produktu Substituční efekt - vzájemně zaměnitelné zboží(Rohlík = Houska)Důchodový efekt - spotřebitelé sníží kupovaného množství(nekoupím 20 l ale jen 10 l) Posun po křivce: změna poptávaného množstvívlivem změny cenyPosun křivky: změna poptávky vyvolanájinými než cenovými vlivy, např. inovacemi Cena =P / Množství =Q Poptávka =DNabídka =S Formování rovnováhy na trhu Kupující má opačný zájem než prodávající, protože chce to co nejlevněji, a firma co nejdráž. Rovnovážná cena =rovnováha na trhu Firmy vydělávají a lidi kupují Tržní rovnováha =Vše co firmy nabídnou je koupeno Tržní subjekty Domácnosti - přicházejí na trh za účelem uspokojení potřeb. kupující na trhu výrobků a služeb a zároveň jakoprodávající na trhu výrobních faktorů. (Práce) Firmy - přicházejí na trhu za účelem prodeje svých výrobků. Kupující na trhu (materiál atd.)Prodávající na trhu zboží nebo služby Stát - je specifickým subjektem trhu, vstupuje na trhs cílem ovlivnit jej,odstranit některé jehonegativnídopady na ekonomiku a jehopozitivnívlivy naopak stimulovat. + ,018/87 )-.m nji

Témata, do kterých materiál patří