Vznik a vývoj ekonomického myšlení
DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (97 kB)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
1. Vznik a vývoj ekonomického myšlení 1) STARÉ ŘECKO - počátky můžeme najít už u HOMÉRA HOMÉR - tvrdil, že zdrojem bohatství je VÁLKA ( daň od porobeného obyvatelstva + zčásti obchod ) X HASIODES- tvrdil, že zdrojem bohatství je práce - odsuzuje nedělače a povaleče SOLÓN- někde mezi Homérem a Hasiodem - neměl tak vyhraněné názory - zdroj bohatství – směna zboží a peněžní hospodářství - zastánce vládnoucích vrstev XENOFON - přelom 5 a 4 století př.n.l. - bohatství viděl v zemědělské výrobě - spis OIKONOMICOS = ekonomie ( zavedl tento pojem ) PLATÓN - bohatství viděl v penězích - koncepce ideálního státu :1) vládci, filozofové 2) válečníci 3) stav svobodných ARISTOTELES- poprvé zavedl termín EKONOMIKA = hospodářství 2) STARÝ ŘÍM CICERO- podpora velkoobchodu - zastánce zájmů vládnoucí třídy CATO - žádný odklon od starověkého Řecka v ekonomickém myšlení 3) PŘECHODNÉ OBDOBÍ STAROVĚK – feudalismus BRATŘI GRACHOV - hájili zájmy lidu Sv. AUGUSTINUS- zastánce zemědělství - všechno vztahoval k církvi 4) RANÝ FEUDALISMUS - neměl velké myslitele, co se ekonomických otázek týče Dokumenty : - PRAVDA SALICKÁ - nejvýraznější dokument - zaměřená na zemědělství - zastává zájmy lidu - odráží proces feudalizace - KAPITOLÁRIUM O VILLÁCH – zákon o STATCÍCH – konec 8. století 5) ROZVINUTÝ FEUDALISMUS 10 – 16 století TOMÁŠ AKVINSKÝ- 13 století - stoupenec Aristotela - dílo : UČENÍ O SPRAVEDLIVÉ CENĚ - zastánce vládnoucí třídy a soukromého vlastnictví X Ekonomickénázory lidových mas z měst a venkova :požadovali ekonomickou rovnost, zrušení nevolnictví, daní, … 6) MERKANTILISMUS 16 století. - kladl důraz na nové pojetí bohatství množství peněz v zemi Způsoby zvyšování peněz v zemi- zahraniční obchod - těžba drahých kovů - kolonie v území drahých kovů dvě období :1) RANÝ – soustava PENĚŽNÍ BILANCE 2) ROZVINUTÝ – soustava OBCHODNÍ BILANCE ad1) zabraňovalo se jakémukoliv odvozu peněz ze země ( drahého kovu ); zahraniční kupci museli vydělané peníze opět utratit v té zemi; bránění vývozu surovin a nezpracovaných výrobků; přívrženci vyšších cen bránili :- pomocí cla – dovozu - vývozních prémií – vývozu ad2) opírá se o myšlenku, že příliv peněz do země můžeme zabezpečit také tím, že peníze vyvezené do zahraničí povedou k většímu přílivu peněz zpět do země představitel : COLBERT(Francouz) COLBERTILISMUS THOMAS MUN - ředitel Východoindické společnosti - zpracovává otázky o nutnosti zahraničního obchodu - přívrženec nízkých cen 7) KLASICKÁ ŠKOLA - je liberální; podle jejich stoupenců by stát neměl zasahovat do tržního hospodářství a když, tak minimálně (hospodářský liberalismus); velkou pozornost věnovali mezinárodní dělbě práce, protože každá země se zaměřuje na tu výrobu, která je pro ni nejmenším zatížením VÝZNAM- podporuje exportní politiku, důraz na obchod - ekonomické otázky si vynutily vznik EKONOMIE – jako vědy - docházelo k rozporům mezi hospodářskou a ekonomickou politikou - ekonomie se vydělila jako věda, začala se prosazovat větší liberálnost ( představitelé nové školy ) Představitelé: - Adam SMITH – v hospodářství působí NEVIDITELNÁ RUKA TRHU – (svobodné tržní hospodářství – vyrábí a nabízejí se jenom takové výrobky a služby, které jsou chtěny) - David RICARDO - John Mill - Thomas Malthus - John SAYSAYÚV ZÁKON TRHU – každá nabídka si najde poptávku - zdrojem bohatství – pracovní síla a produktivita práce „FREE TRADE“ = volný obchod prosazování liberalismu - koncem 19 století začíná upadat klasická škola z důvodu nepropracování mikroekonomické stránky; na klasickou školu navazuje NEOKLASICIZMUS 1870 – vznik neoklasicizmu Politická ekonomie se mění na ECONOMICS ( ekonomie ) Neoklasická škola- největší význam je v tom, že propracovali mikro – Ekonomii - RAKOUSKÁ škola – Menger- stěžejní teorií je vypracování teorie mezního užitku MU - LAUSANNSKÁ MATEMATICKÁ škola – Pareto, Walras - ANGLO-AMERICKÁ – Marshall 1929- začátek velké hospodářské krize - KEYNESIÁNSTVÍ – J.M.Keynes (napsal: Obecná teorie zaměstnanosti úroků a peněz) KEYNESIÁNSTVÍ- říkalo, aby stát zasahoval do ekonomiky - hospodářská politika státu – nástroj stabilizace - až do poloviny 70 let nástup konzervativních směrů KONZERVATIVNÍ SMĚRY MONETARISMUS ( Milton Friedman )- důraz na měnovou politiku státu - zdůrazněná aktivní role peněz, pro stabilitu země je důležitá nabídka peněz a důraz na nízkou inflaci MONETARISMUS II ( škola RACIONÁLNÍHO očekávání ) – ještě více konzervativní než Moneterismus EKONOMIE STRANY NABÍDKY ( REGANOMIKA )- založena na daních snížení daň. zatížení nejvyšších příjmových skupin + rozsáhlé škrty ve státním rozpočtu (zejména v soc. oblasti) - koncem 70 let revoluce proti daním představitelem je LAFFER TEORIE VEŘEJNÉ VOLBY- zabývá se použitím ekonomických metod ( ekonomická Analýza politiky ) Příklady: Zákon rostoucí nabídky: Zákon klesající poptávky: Jak se následující skutečnosti na trhu novin projeví: 1) zvýšení ceny papíru klesne poptávané množství novin díky růstu ceny novin 2) začátek olympijských her vzroste poptávka (změna preferencí ve prospěch novin) 3) Zvláštní daň na noviny daň vede ke zvýšení ceny novin = pokles poptávky novin Určete a graficky vyjádřete co se stane s nabídkou a nabízeným množstvím na americkém trhu aut v následujících případech : a) zavedení robotů šetřící náklady v automobilkách posun nabídky doprava = růst nabídky b) pokles ceny aut pokles nabízeného množství c) zvýšený mezd v automobilkách posun nabídky doleva = pokles nabídky Poptávka Cena za tucet Poptávka množství za měsíc Nabízené množství za měsíc Kč: 10,00 12,50 15,00 17,50 1,00 mil. 0.7 0,90 mil. 0,6 0,80 mil. 0,5 0,70 mil. 0,4 0,70 mil. 0,75 mil. 0,80 mil. 0,85 mil. Nakreslete křivku poptávky, nabídky a rovnovážného bodu. 1) nabídka lístků na mezistátní zápas 2) nabídka limonád v centru města