Zahraniční obchod, celnictví
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
17. ZAHRANIČNÍ OBCHOD
pojem, důvody a význam
formy, členění
struktura zahraničního obchodu ČR
vývozní a dovozní operace
dodací a platební podmínky
celnictví
Pojem, důvody a význam
Pojem- obchodní činnost, při které dochází k přechodu zboží přes hranice
S rozvojem ekonomiky dochází k výrazné koncentraci obchodu (působnost mezinárodních obchodních
firem), takže se stírá rozdíl mezi vnitřním a zahraničním obchodem.
Předmětem zahraničního obchodu jsou
zboží – spotřební zboží, suroviny, materiál, investiční celky
služby – pojištění, bankovní služby, doprava
práva – licence, autorská práva
Důvody zahraničního obchodu
rozdílné nerostné bohatství zemí (diamanty JAR)
rozdílné klimatické a přírodní podmínky (tropické ovoce v tropech, klokaní maso Austrálie)
aktuální stav trhu - neúroda, přebytky, rozšíření nabídky
rozdílné ekonomické podmínky:
některé státy jsou schopny vyrábět zboží s nižšími náklady a mohou nabídnout lepší cenu – tzn. že realizují absolutní výhodu z mezinárodního obchodu – např. levná pracovní síla v rozvojových zemích, vysoký stupeň automatizace v Japonsku nebo špičkové technologie v USA
teorie komparativních výhod (poměrných) – stát A má nižší náklady u dvou výrobků, stát B nemá žádnou absolutní výhodu. Stát B by tedy měl jen dovážet, ale to je nereálné, zlikvidoval by si svůj průmysl a neměl by čím platit. Takže A bude vyvážet jen výrobek, u kterého dosahuje větší výhody a druhý doveze z B (jinak by tam nevyvezl ani první výrobek a zároveň si uvolní kapacity na výhodnější výrobek)
Význam zahraničního obchodu
ekonomický – úspora výrobních faktorů (práce, přírody, kapitálu)
politický – vzájemný obchod zvyšuje přátelské vztahy mezi státy
kulturní – poznávání způsobů života, kultury, umění
Čím menší a vyspělejší stát, tím význam zahraničního obchodu roste.
Formy, členění
Formy zahraničního obchodu
vývoz (export) - prodej výrobků nebo služeb do zahraničí (do jiné země)
dovoz (import) - nákup výrobků nebo služeb ze zahraničí (z jiné země)
reexport (vývoz dovozu) - nákup výrobků v zahraničí a jejich prodej v nezměněné podobě znovu do dalších zemí
důvody reexportu: obchodně politické překážky (vysoká cla, zákazy dovozů, množstevní omezení)
kompletace sortimentu vlastních výrobků s dovezenými
ekonomické - nákup velkého množství umožní dosáhnout nižších cen
Členění zahraničního obchodu
vnitrounijní obchod = obchod uvnitř území EU mezi jednotlivými členskými státy EU - probíhá bez celního řízení, bez cel a poplatků (volný pohyb zboží a služeb) - mezi plátci DPH je zboží dodáváno bez DPH, jinak s DPH i spotřební daní, dohled nad obchodováním mezi plátci DPH je prováděn pomocí statist. kontrolního systému INTRASTAT