Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zahraniční obchod, celnictví

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (105.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

17. ZAHRANIČNÍ OBCHOD

  • pojem, důvody a význam

  • formy, členění

  • struktura zahraničního obchodu ČR

  • vývozní a dovozní operace

  • dodací a platební podmínky

  • celnictví

  • Pojem, důvody a význam

Pojem- obchodní činnost, při které dochází k přechodu zboží přes hranice

S rozvojem ekonomiky dochází k výrazné koncentraci obchodu (působnost mezinárodních obchodních

firem), takže se stírá rozdíl mezi vnitřním a zahraničním obchodem.

Předmětem zahraničního obchodu jsou

zboží – spotřební zboží, suroviny, materiál, investiční celky

služby – pojištění, bankovní služby, doprava

práva – licence, autorská práva

Důvody zahraničního obchodu

  • rozdílné nerostné bohatství zemí (diamanty JAR)

  • rozdílné klimatické a přírodní podmínky (tropické ovoce v tropech, klokaní maso Austrálie)

  • aktuální stav trhu - neúroda, přebytky, rozšíření nabídky

  • rozdílné ekonomické podmínky:

  1. některé státy jsou schopny vyrábět zboží s nižšími náklady a mohou nabídnout lepší cenu – tzn. že realizují absolutní výhodu z mezinárodního obchodu – např. levná pracovní síla v rozvojových zemích, vysoký stupeň automatizace v Japonsku nebo špičkové technologie v USA

  2. teorie komparativních výhod (poměrných) – stát A má nižší náklady u dvou výrobků, stát B nemá žádnou absolutní výhodu. Stát B by tedy měl jen dovážet, ale to je nereálné, zlikvidoval by si svůj průmysl a neměl by čím platit. Takže A bude vyvážet jen výrobek, u kterého dosahuje větší výhody a druhý doveze z B (jinak by tam nevyvezl ani první výrobek a zároveň si uvolní kapacity na výhodnější výrobek)

Význam zahraničního obchodu

  • ekonomický – úspora výrobních faktorů (práce, přírody, kapitálu)

  • politický – vzájemný obchod zvyšuje přátelské vztahy mezi státy

  • kulturní – poznávání způsobů života, kultury, umění

Čím menší a vyspělejší stát, tím význam zahraničního obchodu roste.

  • Formy, členění

Formy zahraničního obchodu

vývoz (export) - prodej výrobků nebo služeb do zahraničí (do jiné země)

dovoz (import) - nákup výrobků nebo služeb ze zahraničí (z jiné země)

reexport (vývoz dovozu) - nákup výrobků v zahraničí a jejich prodej v nezměněné podobě znovu do dalších zemí

důvody reexportu: obchodně politické překážky (vysoká cla, zákazy dovozů, množstevní omezení)

kompletace sortimentu vlastních výrobků s dovezenými

ekonomické - nákup velkého množství umožní dosáhnout nižších cen

Členění zahraničního obchodu

vnitrounijní obchod = obchod uvnitř území EU mezi jednotlivými členskými státy EU - probíhá bez celního řízení, bez cel a poplatků (volný pohyb zboží a služeb) - mezi plátci DPH je zboží dodáváno bez DPH, jinak s DPH i spotřební daní, dohled nad obchodováním mezi plátci DPH je prováděn pomocí statist. kontrolního systému INTRASTAT

Témata, do kterých materiál patří