3. Podnik a podnikové činnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
3. Podnik a podnikové činnosti
Podnikání = soustavná činnosti provozována samostatně, vlastním jménem, na vlastní účet za účelem dosažení zisku
VÝ – NÁ = HV (zisk/ztráta)
VÝ = výkony podniku v peněžním vyjádření
NÁ = spotřeba výrobních faktorů v peněžním vyjádření
Výrobní faktory = všechny prostředky potřebné k výrobě
1. Práce (zaměstnanci)
-
Vynaložené fyzické a psychické pracovní úsilí člověka při vykonávání pracovních činností
-
Cena: mzdová sazba
Půda
-
Je důležitá pro ekonomické činnosti zemědělské, ale i pro ostatní, protože podniky ji potřebují k pořízení budov k realizaci ekonomické činnosti
-
Cena: pozemková renta (příjem z pronájmu)
Kapitál
-
kapitálové statky – stroje, materiál, k jejímuž nákupu potřebují podniky peníze)
-
nakupují je podniky
-
cena: úroková sazba
Podnikání se řídí právními předpisy
Živnostenský zákon
Zákon o obchodních korporacích
Řeší vztahy mezi podniky
Občanský zákoník
Řeší vztahy mezi občanem a podnikem
Zákoník práce
Upravuje práva a povinnosti zaměstnanců a zaměstnavatele
Daňové zákony
Podniky odvádějí daně do státního rozpočtu
Státní rozpočet = veřejný rozpočet s příjmy a výdaji
je tvořen:
1. příjmy
Daně
Cla
Příjmy ze sociálního pojištění
Další příjmy (z prodeje majetku, splátky úvěru, …)
Příjmy z Evropských sociálních fondů
2. výdaji
a) státní nákupy statků a služeb (školství, zdravotnické platy, soudy, …)
b) transferové výdaje (důchody, podpory, dávky, nemocenské)
c) dotace podnikům
d) výdaje z ESF
Podnikové činnosti
Marketingová činnost (průzkum trhu, reklama)
Zásobovací činnost (nákup materiálu)
Investiční činnost (nákup strojů)
Personální činnost (zajištění zaměstnanců)
Výrobní činnost (výroba)
Prodejní činnost (prodej výrobků)
Finanční činnost
MARKETINGOVÁ ČINNOST
Cíl:
Vyrábět výrobky/poskytovat služby podle potřeb spotřebitele
Prodat co nejvíce výrobků/služeb pomocí nástrojů marketingu, zejména reklamy
Nástroje marketingu
- výrobek
Produkt
Veškeré výrobky, které podnik vyrábí
- cena
Peněžní částka, za kterou se výrobek prodává
Je stanovena pomocí kalkulace (= určení nákladu na 1 výrobek)
Cena = náklady + zisk
Cena je určena také podle konkurence
- distribuce
Cesta prodeje výrobku
Přímá
VÝROBCE ->prodá-> SPOTŘEBITELI
Např. pekárny
Nepřímá
VÝROBCE -> VELKOOBCHOD -> MALOOBCHOD -> SPOTŘEBITEL
(makro->kaufland)
- propagace
Reklama, osobní prodej (Avon, …)
ZÁSOBOVACÍ ČINNOST
Podnik se zásobuje materiálem, nebo zbožím, které ukládá na sklad a které potřebuje pro výrobu.
Cílem zásobování je zajistit materiál v potřebném množství, kvalitě, čase a za výhodnou cenu.
Do zásobovacích činností patří:
Zjištění potřebného množství materiálu
Vyhledávání vhodného dodavatele (internet, veletrhy, výstavy, doporučení)¨
Výběr dodavatele podle ceny, kvality, doby dodávky, dopravy, …
Objednávka materiálu (kupní smlouvou)
Dodavatel, odběratel, druh materiálu, množství, cena, datum vystavení smlouvy, datum uskutečnění dodávky, povinnosti prodávajícího dodat materiál za stanovených podmínek a s potřebnými doklady, povinnosti kupujícího převzít materiál a zaplatit za něj