fungování tržní ekonomiky a ekonomické pojmy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Koloběh ekonomiky
ve společnosti – různí lidé, různá práce
dělba práce = rozdělení prac. čin. mezi jednotlivce a skupinky (zemědělec pěstuje, mlynář mele, pekař peče)
základ dělby práce = specializace = zaměření na určité činnosti
díky specializaci se vyprodukuje více statků a služeb, kvalitnější
> výsledky své práce lidé směňují
> dříve směna za statky
> nyní směna za peníze = prostředek směny
Hotovostní
Bezhotovostní
Vzácnost
potřeby jsou neomezené, vyvíjí se a rostou
zdroje k uspokojení jsou omezené (dostupné v omezeném množství)
vzácnost = charakteristika ekonomických statků, podstatou je užitečnost a omezenost daného statku
> statky jsou vzácné, pokud jsou současné užitečné (uspokojí potřeby) a omezené (nejsou volně dostupné)
Obětovaná příležitost – hranice produkčních možností
statků není dost pro všechny (vzácnost), každý si musí vybírat, které si pořídí
vybereme si pro nás výhodnější možnost – ztratíme možnost si vybrat jinou → příležitost, které se vzdáme = obětovaná příležitost
> výběrem určité možnosti obětujeme užitek, který bychom mohli mít z obětované příležitosti → vznikají Náklady obětované příležitosti
Fungování tržního mechanismu
každá ekonomika řeší:
Co a kolik vyrábět
Jak vyrábět (jaké technologie použít)
Jak rozdělit to, co bylo vyrobeno
typy ekonomik
Příkazová
zákl. řešením problémů → plán sestaven centrálními orgány
cent. org. = řízení rozdělování procesů
střední + východní Evropa, Kuba, asijské státy
Důsledky: technické zaostávání podniků, nízká produktivita práce, nízký růst životní úrovně
Tržní
o ekonomických problémech rozhoduje trh
→ zákon nabídky a poptávky
převládá soukromé vlastnictví → ekonomické subjekty rozhodují v podstatě samostatně (podniky – co, v jakém množství se vyrobí)
spotřebitelé se rozhodují, co si za své peníze koupí
Základy tržního systému
Trh = místo, kde se setkává nabídka (prodávající) s poptávkou (kupujícím)
Poptávka (D) = ukazuje, kolik statků a služeb bude chtít spotřebitel koupit a za jakou cenu
statky + služby určené k prodeji = zboží
poptávka vzniká, když mám peníze a chci je za ni utratit → neplést s přáním
pokud roste cena = poptávané množství klesá
- méně spotřebitelů si může koupit za vyšší cenu
- někteří nahradí určitý statek jiným – levnějším nebo takovým, který mu přinese větší užitek
pokud cena klesá = poptávané množství stoupá
Faktory ovlivňující poptávku
vliv jiných faktorů nemůže poptávková křivka zachytit, proto
původní poptávková křivka přestane platit a vznikne nová, která
je posunutá a může mít jiný tvar
Změna ceny komplementu
komplement = zboží, které se kupuje souběžně se zkoumaným zbožím
př. Zboží → automobil (cena konstantní)
komplement → benzín (cena roste)