Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Podstata fungování tržní ekonomiky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (18.84 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Trh práce

  • Souhrn nabídky práce a poptávky po práci

  • Utváří se cena práce = mzda

  • Stát zasahuje vydáváním zákonů - upravují práva a povinnosti zaměstnanců a zaměstnavatelů

  1. Trh finanční

  • Peněžní = trh s krátkodobými peněžními prostředky se splatností do jednoho roku - hotovosti, krátkodobé úvěry, krátkodobé cenné papíry

  • Kapitálový = soustřeďuje a rozděluje peněžní prostředky dlouhodobé povahy se splatností nad 1 rok - termínované vklady, dlouhodobé úvěry

  • Devizový = soustřeďuje a přerozděluje valuty, devizy a zlato - utváří se zde cena peněz ve formě kurzu měny

Tržní subjekty

  1. Domácnosti

  • Kupující na trhu výrobků a služeb

  • Prodávající na trhu výrobních faktorů

  • Cílem je maximalizovat svůj užitek

  1. Firmy

  • Kupující na trhu výrobních faktorů

  • Prodávající na trhu výrobků a služeb

  • Cílem je maximalizovat zisk

  1. Stát

  • Působí jako firma i domácnost

  • Zásobuje ekonomiku na základě zákonných norem a opatření

  • Snaží se usměrňovat a ovlivňovat trh, odstraňovat negativní vlivy a podporovat vlivy pozitivní

Nabídka a poptávka

  1. Nabídka

  • Množství jednotlivých druhů zboží, které jsou prodávající schopni při určité ceně na trhu prodat

Faktory ovlivňující nabídku
  • Cena = čím vyšší, tím větší nabídka

  • Výrobní náklady

  • Ceny alternativních výrobků

  • Počet výrobků či dodavatelů

  • Specifické faktory = počasí v zemědělství, technické požadavky na výrobu

  • Hospodářská politika státu

  • Očekávání

  1. Poptávka

  • Množství jednotlivých druhů zboží, které jsou kupující ochotni a schopni při určité ceně na trhu koupit

Faktory ovlivňující poptávku
  • Cena, výše mzdy = čím vyšší, tím menší poptávka

  • Množství, kvalita, jakost, značka

  • Druh zboží

  • Reklama

Substituty a komplementy

  1. Substituty

  • Zboží vzájemně zaměnitelné = čaj a káva

  • Růst ceny jednoho vede k růstu poptávky po druhém

  1. Komplementy

  • Zboží, která se vzájemně doplňují = auto a benzín

  • Růst ceny jednoho zboží vede k poklesu poptávaného množství obou zboží

Peníze

  • Prostředek placení

  • Univerzální zboží = zvláštní zboží, statek

  • Slouží k vyjadřování cen ostatního zboží, k jeho koupi a prodeji a k provádění různých plateb

  • Inflace na ně působí negativně

Vznik
  • Vytvářeny obchodními bankami = z půjček

  • Centrální banka pomocí obchodů a půjček částečně kontroluje množství peněz v oběhu

  • Pokud je peněz v oběhu příliš, začne je stahovat z oběhu - výměna za bezrizikové cenné papíry nebo v případě nedostatku peníze na velmi nízký úrok půjčuje

Funkce
  1. Ukazatel hodnoty - měřítko cen

  • Podstatou je schopnost vyjádřit vztahy zboží, poměřit náklady a zisk

  1. Oběživo

  • zprostředkovávají směnu zboží - koupě a prodej zároveň

  1. Platidlo

  • Peníze jsou schopny zprostředkovat i časově posunutou směnu = prodej na úvěr

Témata, do kterých materiál patří