17. Křesťanství a středověká filozofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
důstojnosti
– nauka o dědičném hříchu
– 3 odnože křesťanství: 1. gnoze/gnosticismus
–> vznik Gnose – vyšší poznání
–> Boha lze poznat jen skrze extatické vztahy člověka
– mystické poznání
–> z různých prvků/směrů se vyvíjí směr nový
–> teodicea – zabývá se zlem na světě – odkud
přichází
–> duše člověka je bojištěm dobra a zla
2. manicheismus
–> zakladatel – Babyloňan Mání
–> podobá se buddhismu, spojuje prvky pohanské,
perské, indické a křesťanské (inklinuje k východu)
–> hovoří o 2 říších – říše světla a říše temna
–> prvky askeze
3. ariánství
–> Ježíš je prostředníkem mezi člověkem a Bohem
(nejsou tatáž osoba)
– Augustinus Aurelius – 354 – 430
– poslední muž antiky, 1. muž křesťanství
– nejvýraznější osobnost patristiky
– obracel se k Platónovi – byl emocionálně založený
– hříšník, prostopášník – „nikdy neříkej nikdy“, poté se
obrátil ke křesťanství
– vliv na celé západní myšlení
– ovlivnění myšlenek: stoicismus, manicheismus,
křesťanství, novoplatonismus, skepticismus
– zasvětil život hledání pravdy (božské)
– 1. autor ucelených křesťanských dějin
– stal u zrodu hlubinné psychologie (poznat své nitro)
– byl k sobě sebekritický
– spirituální monismus – Bůh stojí na vrcholku, je to
absolutní dokonalé bytí
– pochyby jsou důkazem boží existence
– iluminace = osvícení (náhlé pochopení) – zásah Boha
– člověk se narodí s prvotním hříchem – poté je buď
spasen nebo zatracen
– kreacionismus – učení o tom, že Bůh stvořil svět
z ničeho
– zlo neexistuje, je to jen absence dobra
– skrze náš život zjišťujeme, jestli jsme předurčeni, jen
Bůh ví, kdo bude spasen
– vztah k času – Bůh stvořil svět – stvoření času
– čas = něco, čím žijeme – přítomnost,
minulost, budoucnost
– známe pouze přítomnou minulost a
přítomnou budoucnost
– přítomná myšlenka na budoucnost =
očekávání
– přítomná myšlenka na minulost =
vzpomínka
– dílo: 1. Vyznání
–> životopis, hlubinná psychologie
–> upřímný popis svých pocitů
–> otevírá své srdce
2. O obci boží
– > společnost všech těch, kteří budou spaseni
– Scholastika – 9. – 15. století
– uplatňovala se ve středověkých církevních školách a klášterech, od 12.
století také na univerzitách
– snaží se rozumově uchopit víru (racionalizace)
– navazuje na patristiku, od níž se liší úsilím o systematizaci racionálního
uchopení víry
– předmět studia – církevní autority (církevní otcové, koncily, papežové, Bible)
– základem scholastické metody byly přednášky, doplňované cvičeními
– disputace – vědecká rozprava více účastníku o odborných otázkách
– učená hádka, diskuze, debata
– pevná logická i terminologická forma