17. Křesťanství a středověká filozofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
– deismus – Bůh stvořil svět, ale už do něj dál nezasahuje (18. století)
– panteismus – Bůh je všudy přítomný a všeprostupující (Spinoza)
– encyklika – papežský spis o aktuálních společenských problémech
– má normativní charakter – jak řešit problémy
– určený kněžím a věřícím
– gnózy – učené texty z období císařského Říma, syntéza víry a filozofie
– apokryfy – texty, které nebyly přijaty do Nového Zákona – Ježíš v nich vystupuje více jako
člověk
– eschatologie – nauka o posledních věcech – snaží se dát smysl a cíl člověku a vesmíru
– teologická disciplína zabývající se buď posledními otázkami člověka (tj.
z křesťanského hlediska otázka smrti, nesmrtelnosti lidské duše, soudu,
očistce, pekla apod.) nebo posledními otázkami světa (konec časů, vzkříšení
apod.)
– synkretismus – označení pro ztotožňování, splývání jednotlivých božstev nebo celých
náboženských soustav
– míšení různých kulturních (náboženských, umělecký, filozofických) prvků
– exegeze = kritické zkoumání textu, především náboženského
– encyklika = papežský okružní list adresovaný zpravidla biskupům, popř. kněžím a věřícím na
celém světě obsahující poučení papeže o církevních zásadách v závažných
otázkách víry a mravů
– středověk – 5. – 15. století
– bývá spojován s rozdělením společnosti na tzv. „trojí lid“: církev, šlechtu a
poddané
– spojovací článkem mezi antikou a novověkem
– označení vymyslel Giorgio Vasaro v období renesance jako hanlivé označení
překonaného (přechodového) období dějin lidstva
– vznikají národy, vyvíjejí se národní jazyky a kultura
– postupně se vytváří další významná společenská vrstva: měšťané (z řad
řemeslníků a obchodníků)
– 3 okruhy problémů celého středověku: 1. teologický
–> problém svaté Trojice – Bůh
otec, Bůh syn, Bůh duch svatý
2. christologický
–> postava Krista – žil/nežil,
bůh/bohočlověk
3. antropologický
–> vztah člověka k náboženství
Křesťanská filozofie
– Patristika – 1. – 8. století
– křesťanské názory získávají v dílech církevních otců podobu teologicko-
filosofického učení
– apologetika – obrana (argumentace vůči druhým) křesťanství proti pohanským
předsudkům vzdělanců
– snaha teoreticky zdůvodnit učení církve a přesvědčit zejména
vyšší společenské vrstvy o přednostech tohoto nového
náboženství
– 1. – 2. století
– dogmatika – stanovení základních pravidel (dogma= něco, o čem se
nediskutuje, co platí)
– 3. – 4. století
– systematika – vytváření systému
– 5. – 8. století
– novoplatónský ráz
– na konci tohoto období byly vytvořeny pojmové prostředky pro scholastiku a
byla upevněna dogmata církve
– trojjedinost Boha ve smyslu tajemné jednoty tří božských osob stejné