17. Křesťanství a středověká filozofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
– sedmero svobodného učení – Trivium: 1. gramatika
2. rétorika
3. logika
– Kvadrivium: 1. matematika
2. geometrie
3. astronomie
4. hudba
– ranná – 9. – 12. století
– období vzniku univerzálií – spor o univerzálie (=obecné pojmy)
– 2 tábory: 1. realisté
–> obecniny existují ještě před věcmi, nezávisle na nich
–> jsou tady od nepaměti
2. nominalisté
–> obecné pojmy vznikly až po věcech
–> je to pojmenování konkrétních věcí
– snaží se podat racionální a nevyvratitelný důkaz Boží existence
– Jan Scotus Eriugena – 810 – 877
– realista
– první otec scholastiky
– není sporu mezi vírou a rozumem
– dílo: Eriugena
– Anselm z Canterbury – 1033 – 1109
– realista
– duše je boží obraz – 3 části: paměť, láska,
poznání
– Roscellinus – obecniny jsou jen člověkem vymyšlená jména
– nominalista
– vrcholná – 13. století
– období křížových výprav
– plodný styk západní kultury s orientem
– rozvoj měst, obchodu, básnictví, stavitelství
– sumy – arabské spisy snažící se pojmout veškeré poznatky do
souhrnného a definitivního systému poznání
– vznik univerzit – Paříž, Oxford, Bologna, Padov
– 2 řády: 1. dominikáni
–> T. Akvinský, Albert Veliký
2. františkáni
–> návrat k původnímu křesťanství, k chudobě, lásce,
člověku, přírodě
–> sv. František z Assisi
– Avicena – významný přírodovědec a lékař
– rozlišuje bytí, které je nutně samo o sobě (=Bůh, nelze
v něm oddělit esenci a existenci) a bytí, které je nutně
skrze něco jiného
– Averroes – filozof, lékař, právník
– usiloval o sjednocení filozofie a islámského
náboženství
– dvojí pravda – učení o nezávislosti filozofické a
teologické pravdy
– Roger Bacon – anglický filozof, teolog, přírodovědec
– poznání vychází ze zkušenosti, ne rozumu
– dílo: Větší dílo
Menší dílo
Třetí dílo
– Albert Veliký – filozof, teolog, přírodovědec
– učitel Tomáše Akvinského
– pokus o sjednocení novoplatónismu,
augustinismu a aristotelismu s některými názory
arabských filozofů
– univerzálie existují trojím způsobem:
1. před věcmi
–> jako ideje věcí v Bohu
2. ve věcech
–> jako jejich esence
3. v lidském rozumu
–> v pojmech
– Tomáš Akvinský – italský teolog a filozof
– prohlášen za svatého
– církví považován za největšího křesťanského
myslitele
– obracel se k Aristotelovi – racionalista
– pravda: teologická x přirozená (filozofická) –
každá je jiná, ale není mezi nimi rozporu
– 5 důkazů Boží existence:
1. důkaz pohybu
–> nehybný hybatel hýbe světem (Theos)
–> musí existovat síla, která vede svět do
pohybu
2. důkaz z účinné příčiny
–> vše má důvod, vše si uvědomujeme
(proč?)
3. důkaz z nahodilého
–> i kdybychom předpokládali svět