17. Křesťanství a středověká filozofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
nahodilostní, musela by existovat první
nutnost = Bůh
4. důkaz ze stupňů bytí, stupňovitosti
–> např. evoluční vývoj světa
5. důkaz o řízení světa
–> účelné uspořádání tohoto světa
– tomismus – základ pro církevní učení
– filozofický a teologický systém
– chápání pojmu bytí jako pojmu
analogického
– mezi esencí a bytím je reálný
rozdíl
– duše je jediným tvarem těla
– novotomismus – moderní tomismus
– hlavní podnět: encyklika
Lva XIII.
– ke 4 antickým ctnostem řadí ještě víru, lásku,
naději
– dílo: Suma proti pohanům
Suma teologická
Komentáře k Aristotelovi
– pozdní – 14. – 15. století
– kritika církve, období reformace (kážou vodu, pijí víno)
– zformování středověké teologie
– Vilém Occam – anglický teolog, filozof a logik
– navázal na Tomáše Akvinského
– nikdy nemůžeme pochopit, jaký měl Bůh se světem
záměr, můžeme to ale zkoušet přes naše životy,
zkušenosti
– označován za myslitele, který oddělil teologii a
filozofii
– 2 principy jako základ filozofie:
1. princip všemohoucnosti
–> odmítá trojjedinost Boha, Bůh stvořil
pouze jednotliviny
2. princip úspornosti
–> „Occamova břitva“ = ekonomika myšlení,
vyjadřujeme se co nejpřesněji, nejjasněji,
měli bychom okleštit náš projev od
zbytečností