ANTICKÁ FILOZOFIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
nenávist (rozdělení ve světě)
- otázka poznání: podobné poznává podobné = každý prvek vnějšího světa je poznán
podobným prvkem v nás
- teorie vzniku člověka - přijímá teorie evoluce, vývoj od nižších k vyšším (rostliny - člověk)
●
ANAXAGORAS - přenesl filozofii do Athén, pluralista
- přírodní filozofie, vystupuje proti Empedokleovi (jeho teorie kořenů všech věcí)
→
látky nejsou prvotní, jsou to složeniny
- arché = semena věcí - stejnorodé částečky - odlučují se a slučují se
- nús - věcný, neměnný, princip, příčina vzniku uspořádaného světa
- představitel deismu = svět stvořen něčím vyšším, nezasahuje
d) ATOMISTÉ
5. st. př. n. l.
- 1. materialistický filozof. systém
●
LEUKIPOS
- dochován jen jeden zlomek → zákon kauzality = nauka o všeobecné příčinnosti
,,Ani jedna věc nevzniká bez příčiny, ale vše vzniká z nějakého důvodu.”
●
DÉMOKRITOS Z ABDÉRY
- encyklopedistické znalosti, matematik
- přírodní učení = svět se skládá z plného jsoucna, které vyplňuje prostor a nejsoucího
prázdna, to znamená v prostoru = prostor vyplňuje nekonečné množství částic
- atomy se liší velikostí a tvarem, nemají teplotu ani barvu
- předměty vznikají shlukováním a zanikají rozpadem atomů
- pohyb atomů je daný, vše podle zákonitosti (logosu) - Leukipos
- determinismus = vše je determinováno (určováno), vztah příčin a následku
- z atomů je složen člověk i jeho duše
- etické problémy - ataraxie
e) ELEATÉ
6.-5. století př. n. l.
- město Elej, skepticismus - pochyby o existenci pohybu
- nejabstraktnější škola, cíl = zamyslet se nad povahou arché, dříve závislá na smyslech
- poprvé zpochybňuje věrohodnost smyslů jako zdroje lidského poznání
●
XENOFANES
- odpůrce starořeckého náboženství, antropomorfní pojetí bohů → vytváří dokonalé pojetí b.
- svět je stabilní, neměnný, mění se jen jeho části, nevznikají nové věci → jen přeměna
- vychází z myšlenky klamání smyslů, jen rozum dává správné odpovědi
- neexistuje vývoj, neproměnlivé jsoucno
●
PARMENIDES
- systematické formulování neproměnlivého jsoucna
- arché nemá smyslovou podobu
- doxa (zdání) x myšlení, vědění = arché
- neexistuje možnost prázdného prostoru → neexistuje pohyb
●
ZENON Z ELEJE
- Parmenidův žák, jediné poznání nám poskytuje rozum
- APORYJE = obtížně řešitelné problémy, protimluvy, více než 40, proti existenci pohybu,
obhajuje princip neproměnlivého jsoucna, z principu nekonečného dělení prostoru
- paradox DICHOTOMIE = těleso se nemůže ani pohnout ani pohyb začít ani ukončit,
protože muselo projít nekonečnem bodů
f) PYTHAGORAS ZE SAMU
- arché = číslo, snaha vysvětlit svět matematickými pojmy
- zásadní rozdíl - není důležitá materiální podstata, ale formální princip
→
dává hmotě pevnou strukturu
- PYTHAGOREJCI = i nábož. a politický spolek, lobbovali ve prospěch aristokracie
- zakladatel Pythagorejců, nenapsal ani jeden spis → zdroj - žák Filolaos
- arché = číslo = první a poslední princip všeho, poznání = číselné vyjádření
- každé číslo složeno ze 2 prvků - omezující = řád; neomezený = chaos
- všechna čísla tvoří kosmický pořádek = harmonii, spojení matem. a hudby
- aritmetika = nauka o číslech, pilíř matematiky
1 = sudoliché číslo, v geometrii = bod
2 = symbol hmoty, v geo = přímka
3 = symbol jedinosti přírody - voda, země, vzduch, v geo = plocha
4 = trojrozměrný prostor - všechno smyslově vnímatelné
součtem vzniká 10 = posvátná dekáda, nejdůležitější symbol všech čísel
čísla mají psych. povahu, učení o číslech spojil s učením o protikladech (sudé-liché…)
- učení o duši - neustále se pohybuje a vyvíjí, princip reinkarnace