ANTICKÁ FILOZOFIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
SOKRATOVSKÉ období = antropologické, etické
- Athény, ,,Co je člověk?”
- rozvoj rétoriky = diskutování a řešení problémů společnosti
- působení sofistů = putovali mezi městskými státy a učili dovednosti
→
cíl = výuka člověka k politické uvědomělosti
- Sofisté zajistili, že názory jsou souborem předsudků v různých státech se liší, všechno
včetně pravdy a dobra je relativní
RELATIVISMUS = poznání závisti na subjektu (kdo poznává), relativizace morálních hodnot
(Athény x Sparta)
SKEPTICISMUS = pochyby o možnostech lidského vědění, i pojmy jsou relativní
! Sofisté netvoří jednotnou školu !
●
PROTÁGORAS Z ABDÉRY
- 1. koncepce humanismu, myšlenka: věci bez člověka nemají svoji hodnotu
pro lidi mají věci odlišné hodnoty, každá osoba se na věci dívá jinak
- člověk rozhoduje co je pro něj důležité
●
GORGIAS Z LEONTIN
- učení na základě kritiky Parmenidova učení o jednotě myšlení a bytí
- NOETICKÝ NIHILISMUS = nelze spolehlivě poznat svět, srovnání přírodního bytí a arché
→
odporují si → bytí neexistuje
3 teze: 1) nic není -bytí neexistuje, kdyby ano, nemohlo by mít opačné vlastnosti, muselo by
existovat všechno, na co člověk pomyslí - ontologie
2) je-li něco, nemůže to člověk poznat - gnozeologie
3) lze-li něco poznat, nelze to sdělit bližnímu a vysvětlit mu to
-
věci nejsou totéž, co slova
-
slovo jako nástroj = jen dohodnutý znak
-
nikdo si nedokáže představit věci na které myslí druhý - problém logiky
SOFISTIKA = planá rétorika, zdánlivá moudrost, podrobení kritice → nedostatky
sofismata = zdánlivě logická tvrzení - odporují logice → nejsou správná
1) rohatý - co jsem neztratil, to mám
2) neztratil jsem rohy → výsledek - mám rohy
- Sofisté obviněni kazením mravům a zákonů → vyhnáni z Athén
SOKRATES ! není Sofista !
- 1. vrcholný filozof, syn kameníka a porodní báby → zrození myšlenky je stejně náročné jako
zrození člověka
- cíl: přiznat vlastní nevědění
- vyučoval bezplatně, zákl. nástroj = dialekt, podpora aristokracie, proti otrokářskému syst.
- odsouzen k smrti - odmítl popřít své myšlenky
- obsah učení z děl žáků -Platón, etické otázky, centrum pozornosti: člověk jako jednotlivec
- filozofie = učení o tom, jak se má žít, neměla by se zkoumat příroda, ale to, co člověk dokáže
ovlivnit = dobro, ctnost, štěstí- problémy mravního jednání - zákl. úkol: sebepoznání ,,Poznej sám sebe.”
- čím víc člověk poznává, co je dobré, tím víc poznává sám sebe ,,Vím, že nic nevím.”
- uvěmonění si vlastní nevědomosti = cesta k vědění
- kritika sofistů (obhajoba sofistů svých názorů za každou cenu)
- nauka o poznání - otázky etiky - ctnost ztotožněná s věděním = člověk ví, co je dobro → už
tím, se stává dobrým
- ETICKÝ INTELEKTUALISMUS = spojuje etiku s věděním, tvrdí o člověku že zlo páchá z
nevědomosti
- DIAMONION = božský hlas, uvnitř člověka, je pouze na nás, zda ho poslechneme
- říká, že mravní hodnoty jsou stálé a nezměnitelné
- metoda vyučování = DIALOG = cesta k dosažení lidské moudrosti