Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ANTICKÁ FILOZOFIE

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (122.22 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Antická filozofie

SOKRATOVSKÉ období = antropologické, etické
- Athény, ,,Co je člověk?”
- rozvoj rétoriky = diskutování a řešení problémů společnosti
- působení sofistů = putovali mezi městskými státy a učili dovednosti

cíl = výuka člověka k politické uvědomělosti

- Sofisté zajistili, že názory jsou souborem předsudků v různých státech se liší, všechno
včetně pravdy a dobra je relativní
RELATIVISMUS = poznání závisti na subjektu (kdo poznává), relativizace morálních hodnot
(Athény x Sparta)

SKEPTICISMUS = pochyby o možnostech lidského vědění, i pojmy jsou relativní
! Sofisté netvoří jednotnou školu !

PROTÁGORAS Z ABDÉRY

- 1. koncepce humanismu, myšlenka: věci bez člověka nemají svoji hodnotu
pro lidi mají věci odlišné hodnoty, každá osoba se na věci dívá jinak
- člověk rozhoduje co je pro něj důležité

GORGIAS Z LEONTIN

- učení na základě kritiky Parmenidova učení o jednotě myšlení a bytí
- NOETICKÝ NIHILISMUS = nelze spolehlivě poznat svět, srovnání přírodního bytí a arché

odporují si → bytí neexistuje

3 teze: 1) nic není -bytí neexistuje, kdyby ano, nemohlo by mít opačné vlastnosti, muselo by

existovat všechno, na co člověk pomyslí - ontologie

2) je-li něco, nemůže to člověk poznat - gnozeologie
3) lze-li něco poznat, nelze to sdělit bližnímu a vysvětlit mu to

-

věci nejsou totéž, co slova

-

slovo jako nástroj = jen dohodnutý znak

-

nikdo si nedokáže představit věci na které myslí druhý - problém logiky

SOFISTIKA = planá rétorika, zdánlivá moudrost, podrobení kritice → nedostatky
sofismata = zdánlivě logická tvrzení - odporují logice → nejsou správná
1) rohatý - co jsem neztratil, to mám
2) neztratil jsem rohy → výsledek - mám rohy
- Sofisté obviněni kazením mravům a zákonů → vyhnáni z Athén

SOKRATES ! není Sofista !
- 1. vrcholný filozof, syn kameníka a porodní báby → zrození myšlenky je stejně náročné jako
zrození člověka
- cíl: přiznat vlastní nevědění
- vyučoval bezplatně, zákl. nástroj = dialekt, podpora aristokracie, proti otrokářskému syst.
- odsouzen k smrti - odmítl popřít své myšlenky
- obsah učení z děl žáků -Platón, etické otázky, centrum pozornosti: člověk jako jednotlivec
- filozofie = učení o tom, jak se má žít, neměla by se zkoumat příroda, ale to, co člověk dokáže
ovlivnit = dobro, ctnost, štěstí- problémy mravního jednání - zákl. úkol: sebepoznání ,,Poznej sám sebe.”
- čím víc člověk poznává, co je dobré, tím víc poznává sám sebe ,,Vím, že nic nevím.”
- uvěmonění si vlastní nevědomosti = cesta k vědění
- kritika sofistů (obhajoba sofistů svých názorů za každou cenu)
- nauka o poznání - otázky etiky - ctnost ztotožněná s věděním = člověk ví, co je dobro → už
tím, se stává dobrým
- ETICKÝ INTELEKTUALISMUS = spojuje etiku s věděním, tvrdí o člověku že zlo páchá z
nevědomosti
- DIAMONION = božský hlas, uvnitř člověka, je pouze na nás, zda ho poslechneme
- říká, že mravní hodnoty jsou stálé a nezměnitelné
- metoda vyučování = DIALOG = cesta k dosažení lidské moudrosti

Témata, do kterých materiál patří