Filosofie 20. a 21. stoleti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- uzávorkování se projevuje právě zpochybnění (ze závorky to dáme někam „do skladu“ hlavy a někdy se to bude hodit)
- přírodní věda nás zahrnula informacemi, ale to není ten pravý svět – pravý svět je ten, který před sebou vidíme (nevěřme utvrzeným pravdám)
- jeho cíl: cesta k pravým podstatám a pravým jevům
- podle něj 2 světy: přírodní svět (pravý), umělý svět (vytvořený vědou)
- fenomenologie= varování před nepravdami, ve kterých žijeme, metafora zabahněné řeky
EXISTENCIALISMUS
- existence= forma bytí
- vychází z Kierkegaarda (preexistencialismus), pochmurná filozofie
- odklon od boha ( po válkách lidé přestávají věřit v boha)
- klade se otázka: Kde jsou hranice lidské svobody ? Kde je kořen lidství? Co si počít s bolestí v životě ?
Martin Heidegger
existencialismus, fenomenologie
1. Představitel filosofie existence
obtížný filozof, pracoval jako lyžařský instruktor v Alpách
člen NSDAP, rektor na univerzitě, žil na přelomu století, na konci 2.sv války nasazen na nucené práce
žák Edmonda Hussera (fenomenolog) šel v jeho šlépějích ale pak se nedohodli (hlavně co se týká času)
smíření s tím, že nejdříve jsme se narodili, aniž bychom chtěli, s tím se musíme smířit a poté umřeme a s tím se taky musíme smířit
SEIN – bytí
ZEIT - čas
DASEIN (tu-bytí) = pobyt v životě (bytí tady)
JSOUCNO A JSOUCNOST (jsoucno, které si uvědomuje svoje bytí – jedině lidé = člověk)
Člověk je jediné jsoucno, který si své bytí uvědomuje
Člověk se narodí a je vržen do světa
Ostatní jsoucna mají svou podstatu (vyrábíme věci za nějakým účelem), člověku jeho podstata není dána, má možnost volby
Kritizoval historicky pojem bytí – jediný kdo opravdu mluvil o bytí byl Tomáš Akvinský (esence a existence), všichni ostatní bytí = soubor vlastností té dané věci,
Nám je dána možnost volby a je důležité co s tím bytím udělám
Člověk může své bytí zpronevěřit (konzumní společnost, hromadí majetek, uspokojuje potřeby, které nemá) – nesnaží se být „kvalitním člověkem“
Bytí světa je absolutní ale smysl tomu musí dát člověk (z pohledu toho smyslu je to bytí světa relativní) – jen lidé pochopí, jestli jde svět správným směrem
Poukazuje na absurditu světa (vzdálenosti mezi lidmi se zkracují pomocí technologie, ale neznamená to blízkost)
Problém časovosti (navazuje na Kirkegorda – existenciální úzkost – člověk se bojí budoucnosti): člověk má strach z konečnsoti (ze smrti, bytí je bytím k smrti), strach z osamění ve smrti (odráží se to v něm, protože prožil dvě války)
přebíráme odpovědnost za svůj život, máme ho žít morálně správně a například nelhat
-mám prožít další život s kompromisy, morálními selháními nebo žít kratší dobu, ale častěji
FILOSOFIE EXISTENCE
navazuje na Heidegra filosofie existence (vzniká ve 30 letech 2O století)
individuální filosofie, zajímá ji jedinec – ne izolovaně ale jedinec v sociálních vazbách
dynamická filosofie, popisuje vývoj v čase
ukazuje podstaty věcí vs. možnost bytí člověka
je humanistická