Filosofie 20. a 21. stoleti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Ludvig Wittgenstein
- jazykovědec, profesor
- byl žid, musel utéct do Anglie, zemřel v Cambridge
- dílo: Logicko-filosofický traktát = 80 stránek – krátký, filozofie má 1 smysl, aby
pomáhala logicky objasňovat myšlenky
- řeší problematiku sdělitelnosti ( nepřesnost jazyka)
- musíme jazyk očesat, stačí pár slov k vyjádření, žádné zbytečné přemýšlení
„o čem nelze mluvit, o tom je třeba mlčet“ – věta je obraz skutečnosti
HERMENEUTIKA
- fascinující, zajímavý název
- umění porozumět
- hermes = posel Bohů, tlumočník lidem
Hans Gadamer - 1900-2002
- lidská zkušenost se odehrává v neustálé komunikaci
- klade důraz na jazyk
- lidské bytí je podle něj skryt ve slovech
- známý hermeneutický kruh:
= > každé porozumění= proces chápání musí mít nějakou 1. fázi a to je předporozumění= předpoklad, když něco pochopíme, uděláme si závěr= horizont porozumění -> závěr se stává novým předporozuměním pro nové porozumění
Porozumění
Horizont
Předporozumění -závěr
-předpokaldy
- hermeneuticky můžeme chápat dějiny – vše je se vším propojené, vše na sebe navazuje
KŘESŤANSKÁ FILOSOFIE (NOVOTOMISMUS)
- blízko k náboženství
- situace křesťanství v 19. a 20 století => 2 proudy křesťanství
konzervativní proud = antimodernismus
moderní proud = modernismus, církev se má přizpůsobit modernímu světu
- Lev XIII = papež, který se křesťanství snažil přizpůsobit k vědě, otevírá církev moderním věcem
X
- Pius X. = každý kněz musí složit antimodernistický slib
=> SPOR MODERNITY A ANTIMODERNITY
- encyklika = papežský list, dogma, které musí dodržovat, u Lva XIII. bylo napsáno, že musíme přijmout vědu -> navazuje na Tomáše Akvinského
- koncil = sjezd, sejdou se nejvýznamnější představitelé katolické církve
Jasques Maritain
- hlásá myšlenku jednoduchého, láskyplného křesťanství => křesťanství je cesta k nahrazení zmatků, nepřátelství => existenciální krize – mělo by ji řešit křesťanství
- ekonomický blahobyt sice lidem nahradí Boha, ale JM si uvědomuje, že ti stejně nenahradí duševní prázdnotu
- schopnost člověka dělat něco pro druhé je silná -> lidé s ní mohou naplnit duševní prázdnotu
- je otázka, co přijde po blahobytu
- příčina krize - odklon od boha
- otázkou, co může křest. Přinést v 21.st.? -> například etiku
Pierre Teilhard de Chardin
- velký křesťanský vizionář
- v jeho díle se objevuje Hegel (vývoj ducha) a Darwin (život se nějak vyvíjí) = toto jsou dva rozpory a on tyto rozpory spojil
- křesťané tvrdili, že přišel Ježíš Kristus a pak se vyvíjely dějiny
- de Chardin ale tvrdil, že i Bůh se vyvíjí – je to nějaká etapa
- k Darwinovi přidal něco -„alfa“ – bod vývoje, vznik života, je nazačátku
- spějeme od alfy k omeze
- všechna náboženství se sejdou na vrcholu boží pyramidy => na vrcholu může člověk splynout s bohem