Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Podstata a smysl filozofie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (100.29 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Město v It. Elejská škola

  • = skeptici, pochybují o schopnosti poznání

  • popírají existenci pohybu – naše smyslové poznání je nedokonalé smysly nás klamou

  • další škola skupinky filosofů, kteří neměli žádné Arché, vyvraceli Herakleitonův pohyb, měli názory na zobrazování Bohů a vyvinuli další teorie

XENOFANÉS

  • Dřív pěvcem a básníkem

  • Nelíbila se mu myšlenka mnohobožství a zobrazování bohů jako lidí lidé o bozích nic nevědí, kritizoval antropomorfismus (přenesení lidských vlastností na přírodní síly nebo na smyšlené bytosti)

  • Bůh je jedno (neproměnlivé, obsaženo ve všem, nad vším)

  • Kritizoval představy o bozích, protože si Boha představujeme jako sama sebe, ale v dokonalejší verzi

  • Bůh je abstrakce, něco co se nedá zobrazit, velké nekonečno

  • „Kdyby koně uměli malovat, dávali by bohům koňskou hlavu?“ říká.

  • Představitel Panteismu (Bůh je jednotný s jednotou světa)

PARMENIDES

  • Zastánce stálosti

  • Smysly nás klamou vidíme jen fyzický pohyb (ne pohyb bytí)

  • Bytí je a nebytí není

  • říká, abychom řešili to, co má smysl, nesmyslné věci nemá cenu řešit.

  • musíme předem promýšlet situace jednání, protože můžeme být oklamáni

  • popřel vše co je spojeno se změnami a pohybem

  • bytí je nekonečné, vše vyplňuje, nemůže se dělit

  • rozdíl mezi vnímáním a věděním (to co vnímat nejde, tam není pohyb)
    DOXA = něco, co mě může klamat, může být klamný ale i pravdivý a skutečný.
    EPISTÉMÉ = klade důraz na rozum, nespoléhej se na smysly, ale rozumově ověřuj každé jednání, smysly mohou klamat!

ZENON z Eleje

  • P. žák a milenec, adoptivní syn, výborný řečník

  • Zakladatel dialektiky (kladení argumentů, kterými dojdeme k cíli) schopnost argumentace protichůdných názorů

  • vyvrací Herakleitonův pohyb, říká, že pohyb neexistuje a uvádí několik situací, na kterých to dokazuje

  • „Smysly nám něco říkají, ale když o tom přemýšlíme, tak to tak nemusí být.“

  • Aporie = protiklady ( snažil se vyvracet protiargumenty k Parmenidovi)

  • Zenonovy paradoxy:
    1. Letící šíp = šíp ve skutečnosti neletí, jen má různé fáze, které matou smysly, abychom si mysleli, že se pohybuje
    2. Achiles a želva = Achiles nikdy nedohoní želvu. V okamžiku, kdy totiž doběhne na původní místo želvy, želva se posunula o malý kousek dál. Když Achilles uběhne tento kousek, je želva zase o kousek dál a tak až do nekonečna.

3. Paradox hromady, Půlení, popření mnohosti,…

  • Základní chyba – čas není dělitelný, nedá se zastavit

    HERAKLEITOS z Efezu

  • Filosof změny

  • Plačící filosof, pesimista, snob, „temný“

  • „Lidé chtějí žít, ale ještě více chtějí zemřít.“

  • Byl aristokrat, stal se poustevníkem, odmítl titul basileus

  • Odsuzoval modlení se k sochám

  • Protiklady se přitahují a doplňují (muž a žena)

  • Pralátka – oheň (1 za x let oheň zničí zem a ona z něj znovu povstane)

  • Herakleitonův kruh: Smrt v sobě zahrnuje i příští život, myšlenky reinkarnace

  • „Je stejná cesta nahoru i dolu“

  • Pentha Rei: vše plyne

  • „2 x nevstoupíš do stejné řeky“ (protože pohyb)

  • podal základy pohybu, protože i v tom viděl absolutní řád

Témata, do kterých materiál patří