Jaderná fyzika - zápisky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (56.15 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Jaderná fyzika

Objev radioaktivity, historie a druhy

Radioaktivita se dělí na dva druhy: přirozenou a umělou radioaktivitu.

Přirozená radioaktivita = radioaktivita způsobená děním v přírodě (houbičky; radioaktivní prvky, které se v přírodě přirozeně nacházejí ...) => je to tedy samovolný rozklad jádra v přírodě včetně tkání živých organismů.

Umělá radioaktivita = umělou radioaktivitu získají prvky transmutací, řetězovou reakcí nebo působením urychlených částic.

Transmutace= přirozená nebo umělá přeměna chemických prvků na jiné prvky nějakou jadernou reakcí

Radioaktivita neboli radioaktivní rozpad je samovolná přeměna jader nestabilních nuklidů na jiná jádra, při níž vzniká ionizující záření. Změní-li se počet protonů v jádře, dojde ke změně prvku.

Historie radioaktivity:

• Henry Becquerel jako první v roce 1896 objevil radioaktivitu díky zjištění, že minerály vyzařují jiné záření než světelné, když položil fluorescenční materiál mezi fotografické desky a fotografické desky byly netknuté.

• Následně pak Marie Curie Sklodowská na počátku 20. století zkoumala radioaktivitu a mimo jiné objevila nové prvky (radium a polonium). Zkoumala, proč uranová ruda je radioaktivnější, než samotný uran. Po čtyřech letech objevila polonium (pojmenovala ho po své vlasti), poté objevila ještě radioaktivnější radium.

• M. C. Sklodowská byla první ženou, která získala Nobelovu cenu za fyziku. První jaderný reaktor byl uveden do provozu v USA v roce 1942. První jaderná elektrárna byla otevřena v roce 1956 ve Velké Británii.

Typy jaderných reakcí

Přeměny jader vyvolané vzájemným působením (srážkami) s jinými jádry nebo částicemi nazýváme jaderné reakce, při nichž mohou vzniknout jádra úplně jiných prvků. Vhodnými jadernými reakcemi se například vyrábějí umělé radionuklidy pro využití v průmyslu nebo v medicíně.

• Pro vznik některých jaderných reakcí je třeba dodat energii z vnějšku, například dostatečným urychlením částic v urychlovačích.

• U jiných reakcí se naopak energie uvolňuje, většinou ve formě kinetické energie rozlétajících se částic, případně energie fotonů elektromagnetického záření.

Typy jaderných reakcí :

• Transmutace = z původního jádra vzniká jádro s málo odlišným protonovým číslem. První umělá přeměna, kterou připravil roku 1919 E. Rutherford, byla typickou transmutací. Jádra dusíku ostřelovaného částicemi Alfa se přeměnila na jádra kyslíku a protony.

• Štěpení jader = z původního jádra vznikají dvě jádra s přibližně stejnými protonovými čísly. Základem jaderné energetiky je jaderná reakce, při které se štěpí jádra uranu pomalými neutrony.

• Jaderná syntéza = dvě jádra vytvářejí jediné jádro s větším protonovým číslem.

Přeměny tohoto typu vyžadují vysokou energii jader vstupujících do reakce, termonukleární reakce jsou zdrojem energie v nitru hvězd.