Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




V NÁRODNÍM ZÁJMU

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.52 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Národní nepřítel jen v Irsku - nepřijali britskou identitu

  • Hospodářské a sociální poměry: kolébka průmyslové revoluce, rozvinutý obchod

  • Kultura a vzdělanost: poangličtění území a špatné prosazení keltské kultury

  • Typologie národních hnutí jako součástí modernizace

    • Integrovaný typ: národní hnutí vstoupila do fáze B za přežívajícího feudálního absolutismu (Česko, Norsko, Maďarsko, Estonsko, Finsko)

    • Opožděný typ: Fáze B začala ještě ve starém režimu a fáze C v podmínkách konstitučního zřízení (Slovensko, Chorvatsko, Litva, Slovinsko)

    • Povstalecký (balkánský) typ: národní agitace rychle získala podporu lidových vrstev, povstání (Řecko, Srbsko, Bulharsko, Makedonie)

    • Dezintegrovaný typ: agitace již v občanské společnosti s liberálními ústavními zvyklostmi, nejednotné myšlenky, proto se fáze C často zdržela (Anglie)

    Periodizace podle sociální základny hnutí

    • Sociální struktura nevládnoucí etnické skupiny v době počátků národního hnutí

    • Dvě charakteristiky skladby skupin fáze B:

      • 1. Na agitaci a organizaci se vždy podílela vyšší inteligence

      • 2. Podíleli se profese, které mohly dosáhnout sociálního vzestupu (nejsou tam dělníci a rolníci)

    • Hnutí vzdělanců a vyšších vrstev: advokáti, lékaři, umělci, obchodníci (Norsko, Skotsko, Polsko) - velká města

    • Hnutí drobné inteligence: učitelé, sedláci (Estonsko, Makedonie, Bělorusko) – venkov

    • Hnutí nižší i střední inteligence: duchovenstvo, úředníci, svobodná povolání (Česko, Finsko, Slovensko) - metropole s universitou

    III. Jazykový program: jeho skladba a sociální předpoklady

    • V Česku národní hnutí spjato se zápasem o jazyk a kulturu

    • Není to ale běžné

    • Raný novověk - období charakterizováno prosazením absolutistického režimu - tvoří vztah k jazyku

    • Úloha tištěného jazyka (rozuměla mu většina čtenářů i když to nebyl třeba mateřský jazyk) buď se stal jazykem státní moci nebo byl vytlačen

    • Absolutistický stát - představa homogenního státu a v jednotném jazyku viděl nástroj dorozumívání a homogenizaci poddaných

    • Jazyková revoluce - národ jako stabilní organismus a zavedení jednotného jazyka chápala jako vytvoření nového člověka s novým myšlením

      • High-language: literární jazyk

      • Low-language: dialekty příbuzné s H-language

    Základní složky jazykového programu

    • 1. Obrana a oslava jazyka

    • 2. Hledání jazykových norem a úsilí o kodifikaci jazyka: organizace péče o jazyk, jeho popularizace a standardizace - slovníky a učebnice

    • 3. Intelektualizace národního jazyka - žurnalistika a výchovná čtení, lidová tvorba, vyprávění a povídky, divadelní hry, odborná literatura

    • 4. Prosazování jazyka do školní výuky

    • 5. Uskutečnění plné jazykové rovnoprávnosti

    Příčiny úspěchů jazykových požadavků

    • Romantismus - koncept národa jako osobnosti

    • 1. S modernizací větší přístup ke vzdělání a možnost sociálního vzestupu i pro nižší vrstvy

    • 2. Ovládnutí státního jazyka záleželo na individuálních jazykových schopnostech

    • 3. Velkou úlohu politická kultura - nižší vrstvy nerozumí abstraktním politickým termínům, muselo to byt srozumitelné

    Témata, do kterých materiál patří