V NÁRODNÍM ZÁJMU
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
3. Národ si osvojoval svůj spisovný jazyk ve školách
4. Národ má vymezené území
5. Národ ma svou vyšší kulturu
6. Národ má historické dějiny
Středověký stát se postupně upevňoval a etnicky homogenizoval, že v 19.st. vznikl státní národ
Co posilovalo etnickou skupinu: jazykový folklor, tištěný jazyk, jazyk ve škole, úřadech
Funkcionalistické teorie: etnické vazby oslabovány nástupem modernizace a industrializace
Reaktivní teorie: industrializací se posiluje vědomí etnického svérázu
Raný novověk - absolutistický stát upevnil politické hranice, centralizoval správu a homogenizoval jazyk
S větším vzdělání si začali vzdělanci uvědomovat, že jejich skupina je zanedbaná a tím začínala agitace (18-20.st)
Zemský patriotismus - staré stavovské hiearchie
Identita zemská
Identita státní
Identita regionální - odvozena od existence regionu jako administrativní jednotky
Na Moravě regionální patriotismus spjat do 19.století se zemským patriotismem -> těžší prosazování české národní identity
Národní territorium je dáno dělící čarou mezi národnostně určenými skupinami, národ má příslušníky
Region má obyvatele
Národní identita je založena na existenci svébytné kultury odlišné od ostatních
Regionální kultura je obvykle součástí nějaké národní kultury
Národní identita je spojena s představou personifikovaného národa
Ve fázi A - národní hnutí v souladu s moderním trendem rozšiřování vědeckých poznatků ke vzdělávání lidu
Zrušení nevolnictví, Josefínské berní reformy, Napoleonovy války - otřes a nové impulzy pro Čechy a Uhry
II. Typologická charakteristika
Multietnické říše jako politický rámec národních hnutí
Habsburská monarchie: rozšiřovala se díky dynastické politice
1848: násilná metoda do Národního hnutí
Katolická církev kontrola nad náboženskými poměry
Národním nepřítelem po 1848 Němec
Hospodářské a sociální poměry: na severu rychlý nástup industrializace, na jihu o dost později
Kultura a vzdělanost: začalo ve fázi B Marií Terezií a vrcholilo ve fázi C, nejrozvinutější alfaberismus
Osmanská říše: rozšiřování dobýváním území
Nadřazenost Islámu nad křesťanstvím
Národním nepřítelem byl Turek
Hospodářské a sociální poměry: vyvinutý jen v malých řemeslech a obchodech
Kultura a vzdělanost: velký analfabetismus
Rusko: rozšiřování dle libovůle úředníků
Pravoslavná církev, ale tolerance dalších náboženství
Národní nepřítel podle oblasti sociální/politický/etnický
Hospodářské a sociální poměry: Industrializace v Pobaltí a stále agrární charakter na území Ukrajiny
Kultura a vzdělanost: v Pobaltí vysoká úroveň ve fázi B, na východě silný analfabetismus
Anglie: Wales, Irsko a Skotsko dobito též tvrdou cestou
Každá oblast si uchovala své náboženství, ale jen katolická církev považována za protistátní - byla pak silou národního hnutí