Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




V NÁRODNÍM ZÁJMU

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.52 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

3. Národ si osvojoval svůj spisovný jazyk ve školách

4. Národ má vymezené území

5. Národ ma svou vyšší kulturu

6. Národ má historické dějiny

Středověký stát se postupně upevňoval a etnicky homogenizoval, že v 19.st. vznikl státní národ

  • Co posilovalo etnickou skupinu: jazykový folklor, tištěný jazyk, jazyk ve škole, úřadech

  • Funkcionalistické teorie: etnické vazby oslabovány nástupem modernizace a industrializace

  • Reaktivní teorie: industrializací se posiluje vědomí etnického svérázu

  • Raný novověk - absolutistický stát upevnil politické hranice, centralizoval správu a homogenizoval jazyk

  • S větším vzdělání si začali vzdělanci uvědomovat, že jejich skupina je zanedbaná a tím začínala agitace (18-20.st)

  • Zemský patriotismus - staré stavovské hiearchie

  • Identita zemská

  • Identita státní

  • Identita regionální - odvozena od existence regionu jako administrativní jednotky

  • Na Moravě regionální patriotismus spjat do 19.století se zemským patriotismem -> těžší prosazování české národní identity

Národní territorium je dáno dělící čarou mezi národnostně určenými skupinami, národ má příslušníky

  • Region má obyvatele

  • Národní identita je založena na existenci svébytné kultury odlišné od ostatních

  • Regionální kultura je obvykle součástí nějaké národní kultury

  • Národní identita je spojena s představou personifikovaného národa

  • Ve fázi A - národní hnutí v souladu s moderním trendem rozšiřování vědeckých poznatků ke vzdělávání lidu

  • Zrušení nevolnictví, Josefínské berní reformy, Napoleonovy války - otřes a nové impulzy pro Čechy a Uhry

II. Typologická charakteristika

  • Multietnické říše jako politický rámec národních hnutí

  • Habsburská monarchie: rozšiřovala se díky dynastické politice

    • 1848: násilná metoda do Národního hnutí

    • Katolická církev kontrola nad náboženskými poměry

    • Národním nepřítelem po 1848 Němec

    • Hospodářské a sociální poměry: na severu rychlý nástup industrializace, na jihu o dost později

    • Kultura a vzdělanost: začalo ve fázi B Marií Terezií a vrcholilo ve fázi C, nejrozvinutější alfaberismus

  • Osmanská říše: rozšiřování dobýváním území

    • Nadřazenost Islámu nad křesťanstvím

    • Národním nepřítelem byl Turek

    • Hospodářské a sociální poměry: vyvinutý jen v malých řemeslech a obchodech

    • Kultura a vzdělanost: velký analfabetismus

  • Rusko: rozšiřování dle libovůle úředníků

    • Pravoslavná církev, ale tolerance dalších náboženství

    • Národní nepřítel podle oblasti sociální/politický/etnický

    • Hospodářské a sociální poměry: Industrializace v Pobaltí a stále agrární charakter na území Ukrajiny

    • Kultura a vzdělanost: v Pobaltí vysoká úroveň ve fázi B, na východě silný analfabetismus

  • Anglie: Wales, Irsko a Skotsko dobito též tvrdou cestou

    • Každá oblast si uchovala své náboženství, ale jen katolická církev považována za protistátní - byla pak silou národního hnutí

Témata, do kterých materiál patří