ŽIVOT V DOBĚ PERIKLOVĚ
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Sňatek
Sňatek byl ústní smlouvu mezi kyriosem divky a jejím uchazečem
V Homérské době nosil dary uchazeč, ale pak přidával věno otec
Doležitá část obřadu bylo přenesení dívky do domu ženicha
Hlavní část - očišťování - koupel dívky
Lutrofora - nádoba na vodu k očištění (dávaly se pak na hrob svobodným)
V den svatby hostina u otce
Nevěsta měla závoj a na konci dostávala dary
Jedla symboly plodnosti - fíky, koláče
Závoj si sundala až po převezení do domu v ložnici
Druhý den nevěsty rodiče přinesly věno a dary
Ve Spartě dovolovali staří manželé mladého milence, aby měli silné a zdravé děti
Manžel mohl manželku vyhnat (cizoložství, neplodnost, bezdůvodně) když byla ale těhotná, musel vrátit věno
Manžel měl sexuální volnost
Ženy o rozvod musely žádat a uvést důvody
Manželka
Ženy nesměly vůbec vycházet (chudí - pracovaly venku a nic než chodit ven jim nezbylo) střední a vyšší vrstva posílala na nákupy otroky a ženy chodily jen výjimečně a v doprovodu s otrokyní
Byla paní domu
S manželem, protože byl pořád pryč, se tolik neviděla
Ke konci 5. století byla už izolace žen spíše výjimkou – peloponnéská válka – muži daleko od domovů
Ženy chodily k sousedce drbat
Konkubíny a kurtizány
V manželství láska mnohdy nebyla
Pokud muži neuspokojili své potřeby doma, chodili k mládencům nebo kurtizánám
V 5. století byla Athénská rodina pevná, ale peloponnéslé války změnily mravy
Byl mor a i šťastní lidé umírali – protože věděli že život je pomíjivý, začali si užívat a neskrývali to
Ženy více chodily do společnosti mužů
Měly zákonitou manželku a pak si vydržovaly konkubíny (partneři bez manželství)
Kurtizány zpívaly, tančily
Děti
Aby se majetek nedělil mezi mnoho dědiců, chtěli mít jen málo dětí
Optimální byl jeden syn a jedna dcera
Aby neměli tolik dětí - potrat a nebo odložení novorozenců (dívky častěji)
K potratu dával souhlas manžel nebo pán otrokyně
Potraty se doporučovaly dříve, než je plod obdařen životem
Zabít dítě bylo nezákonné, ale nechat ho zemřít hladem bylo v pořádku
Novorozeňata byla hodnocena (silné a zdravé), že jsou hodné života
Dítě dostalo jméno až 10 den, při rodinné hostině, matka byla očištěna a mohla pokračovat v práci
Pohřební obřady
Povinnost starat se o své rodiče ve stáří
Mrtvý byl nejdříve očištěn,
oblečen (ne víc jak tři obleky),
cenné věci měl u sebe, do pusy mu byla vložena mince, aby byl po smrti převezen přes posvětní řeku (pusu používali jako peněženku),
dostal medový koláč k zastrašení psa
Mrtvý byl dva dny vystaven, ženy ho oplakávaly, na smutek měly ostříhané vlasy
Další den byl pohřebním průvodem odnesen na hřbitov
Tam byl pohřben do země nebo spálen na hranici - popel a kosti vloženy do urny
Doma pak očistné obřady, protože dům poskvrněn smrtí byl nejhorší