Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předpoklady pro stylovou čistotu klasicko-romantického harmonického jazyka

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (34.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

 Otázka č.14

Předpoklady pro stylovou čistotu klasicko-romantického harmonického jazyka

a) kvintakord je trojzvuk a proto se při úpravě do čtyřhlasu jeden tón zdvojuje, jednotlivé hlasy jmenujeme dle rozdělení

ve smíšeném pěveckém sboru: soprán (c1 – g2)

alt (g – d2)

tenor (c – a1)

bas (F – c1)

- u kvintakordu dur i moll se nejdříve zdvojuje prima, nemůžeme-li zvojit primu, zdvojuje se

v dur – 1, 5, 3 (3 je ostrá), v moll – 1, 3, 5

- nesmí se zdvojit citlivý tón (u dominanty je zdvojena 3 zakázána)

poloha akordu - akord se nemění zůstává-li bas na stejném místě, ostatní hlasy (3) se pohybují a podle vzdálenosti

mezi basem a sopránem rozlišujeme: kvintovou polohu (mezi B a S je kvinta)

tercovou polohu

oktávovou polohu

rozloha akordu - podle vzdálenosti mezi jednotlivými vnitřními hlasy rozeznáváme:

těsnou rozlohu – mezi vrch.3 hl. nelze vložit jiný ak.tón

širokou rozlohu – vhodná pro sbor, můžeme vložit akord.

tón mezi každý z vrchních hlasů

smíšenou rozlohu – mezi jednu lze vložit, mezi druhou ne

pravidla melodie - v harmonii je nositelem melodie nejčastěji soprán a má určitá pravidla – musí mít vrchol a spodek

- nejlepší je, je-li vrchol před koncem melodie. Melodie může jít v krocích (2), ob krok (3),

ve skocích (4). Skok je zpátky vyplněn v krocích.

intervaly dělíme na zpěvné a nezpěvné

zpěvné - č.1, č.4, č.5, vm.2, vm.3, vm.6, vm.7

nezpěvné - veškeré zvětšené a zmenšené intervaly a v.7, nezpěvné intervaly jsou povoleny jen v melodickém

hlase, ve vnitřních se nedoporučují

postupy hlasů – rovný - oba hlasy stejným směrem v různých intervalech

rovnoběžný- stejný směr i stejné intervaly

protipohyb - různým směrem

stranný - jeden hlas se pohybuje, druhý leží

smíšený - spojení předcházejících typů

- postupujeme-li rovným pohybem k č.5 či č.8, nazývá se postup ve skrytých 5 a 8, který je

zakázán (za určité situace)

- zakázán je v postupu 7 či nóny

- zvláštním druhem skrytých 5 jsou kvinty lesních rohů, vzniknou postupem ze 6 přes 5 do 3.

- postup v paralelních 4 je povolen jen tehdy, je-li podepřena spodní 3, čímž vznikne postup v

paralelních sextách. Ne vícekrát než 3x za sebou

- paralelní postup v dalších intervalech 5,8,1 zní prázdně – kvůli alikvótním tónům

- 2,7 jsou disonance – zakázáno

- postup v par. 5 je povolen pokud postupuje č.5 do zm.5 nebo chromatiky – Mozartovské 5, ale

nesmí se užít ve vnějších hlasech

- nejvhodnější postup vedení hlasů je protipohyb – hlasy nabývají větší samostatnosti. Zvláštním

druhem jsou antiparalelní 5 a 8 – takové které nastupují v protipohybu, jsou povoleny v závěru skl.

- ve 4 hlasu se hlasy pohybují různě, nejlépe je – když soprán a bas se pohybují v protipohybu

a tenor, alet vedeme rovně bez větších skoků – křížení hlasů je zakázáno

b) pravidla přísného a vol. spojení

Témata, do kterých materiál patří