Předpoklady pro stylovou čistotu klasicko-romantického harmonického jazyka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
akordy příbuzné - spojujeme přísně (příbuzné mají alespoň jededn společný tón) tzn.: společný tón zadržíme
ve stejném hlase, ostatní vedeme do nejbližších tónů akordických = pravidlo příbuznosti, vyhneme
se tak chybným postupům
akordy nepříbuzné - spojujeme volně, nemají společný tón, spojíme je protipohybem . zabráníme chybným postupům
c) zvláštní spoje v dur
DST/ - nepříbuzné akordy, citlivý tón stoupá do svého rozvodného tónu, ostatní hlasy klesají
IDD - stř.dom. do dominanty – spojíme přísně nebo volně, což znamená – vrchní tři hlasy klesají (při
přísném spoji zaznívá zv.4 )
D/T - neúplná dominanta do T – citl. tón se nesmí zdvojit! Upravíme akord D/ ve vrchních hlasecj
zdvojíme tercii a vynecháme zákl. tón – 1 tercie stoupá, druhá klesá
d) zvláštní spoje v harm. a mel. moll
MEL.MOLL: SD - u S zdvojíme tercii, vynecháme kvintu, jedna 3 klesá, druhá stoupá, prima ve vrchních hlasech
klesá
IDD - spojíme přísně i volně
HARM.MOLL:
DST/ - stejné jako v dur
IDD - spojíme volně – vrchní tři hlasy klesají do nejbližších tónů akordických
ST/D - upravíme ST/, ve vrchních hlasech zdvojíme tercii a vynecháme zákl. tón, jedna 3 klesá,
druhá stoupá a kvinta stoupá
e) Analýza Beethovenovy sonáty f moll