Vývoj jazzu v USA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vývoj jazzu v USA
Pentatonika
5 tónů - C, D, E, G, A (jakákoli pětice černých klapek klavíru jdoucí po sobě)
pětitónové řady ve kterých je vynechán 4. a 7.stupeň
hojně využíván v jazzu, kytarových solech populární hudby a v asijské hudbě
Spirituál
duchovní píseň amerických černochů
pomáhaly otrokům vyrovnat se s jejich situací
„Vozíčku ke mně leť“
jednohlas se základní rytmizací, improvizace
Riff
krátká melodie, motiv, nebo fráze - část delšího sóla
v úvodu, v průběhu skladby se opakují
divácky nejpoutavější části rockových písní
blues, základ heavy metalové hudby
Smoke on the water - Deep Purple
Highway to Hell - AC/DC
Seven Nation Army - White Stripes
Ostinato - riff, vážná hudba
I can’t get no - Satisfaction - Rolling Stones
Iron Man - Black Sabbath
Blues
vychází z původního jazzu
taneční skladba, ve 4/4 taktu, pomalejší tempo
průběh často zčásti improvizační
texty jsou až melancholické
základem bluesová 12 - bluesové 12-taktové schéma
př.: Život je jen náhoda
B.B. King, Eric Clapton
Step
druh tance - soloví tanečníci, nebo skupiny, v Aj se využívá označení “tap dance”
tančí nohy, zbytek těla vyvažuje, chodidla vyklepávají špičkami a patami rytmus
rozdělení
Americký step
Clogging
Irský step - v ČR
Moderní step
Street step
Základní údery
tap - bříškem chodidel, bez přenesení váhy
step - bříška chodidel, přenesení váhy
brush - menší švih vpřed
back - menší švih vzad
hell - údery stojné paty
dvouúderové
speciální obuv - kovové plíšky - stepky
známí stepaři
Bill Robinson
Jiří Korn
Helena Vondráčková
Ondřej Havelka
Cakewalk
afroamerická hudba, jižní USA
Banjo, klavír
z Prize walks
v 19.století Afroameričané na plantážích
1876 - Filadelfie - velký dort pro vítěze
do roku 1890 - jen muži, později i ženy - improvizace, grotesktní tanec
“chalkline-walk” a “walk-around”
Walk - around
Black Minstrel Show
čtyřicátá léta - solový tanec
později pro více lidí a soubory
př. Dixie - populární píseň v USA
tleskání, plácání, vstup do půlkruhu - provedení náročných prvků
Centra provozování jazzu v USA
Otrokářské tábory
první místo rozšíření
začátek v 19.století - černošští muzikanti se učili na evropské nástroje - housle
další ovlivnění - černošští otroci, kteří se učili harmonický styl chorálu a začlenili je do své hudby - např. spirituál
po osvobození - černošští muzikanti připravovali zábavu pro nižší vrstvy - tance, pěvecké show, pianisté hráli v barech, klubech
New Orleans
1.město - dalekosáhlý efekt na vývoj jazzu
hrál se v barech ve čtvrti Storyville
pochodové kapely - pohřby africké komunity v USA, malé kapely
Jelly Roll Morton a jeho dílo: „Jelly Roll Blues” - přitáhl hodně muzikantů do New Orleans
Original Creole Jazz Band
1919 - první nahrávka
členové z New Orleans
působili v San Franciscu a Los Angels