OSOBNOST KNIHKUPCE A POSTUP PRODEJE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
MATURITNÍ OTÁZKA Č. 12
OSOBNOST KNIHKUPCE A POSTUP PRODEJE (ÚLOHA PRODAVAČE, ÚPRAVA A SPOLEČENSKÉ VYSTUPOVÁNÍ, VLASTNOSTI PRODAVAČE, FÁZE PRODEJE, OBSLUHA ATYPICKÝCH ZÁKAZNÍKŮ, REKLAMACE)
Osobnost knihkupce
Základním předpokladem knihkupce pro jeho povolání je láska ke knihám a kladný vztah k lidem. S touto nezbytnou výbavou pak ještě musí dotyčný adept mít:
všeobecný rozhled
přehled o knižní produkci doma i ve světě
znát profily jednotlivých nakladatelských domů
orientovat se v ekonomických otázkách knižního trhu i výroby
mít aktuální přehled o novinkách i skladových zásobách prodejny
sledovat události týkající se knihkupecké branže – veletrhy domácí i zahraniční a také mít povědomost o
konkurenci
Ve styku se zákazníky musí:
komunikovat – tj. mít dostatečnou a kultivovanou slovní zásobu, řeč mít srozumitelnou, jasnou, klidný tón hlasu, širokou slovní zásobu, vyvarovat se cizích slov a různých zdrobnělin, kde můžeme, mluvíme hlavně a především česky
doporučit vhodnou literaturu, pomoci nevyhraněnému zákazníkovi s výběrem titulu
jeho krédem by mělo být získávání co největšího množství stálých zákazníků
býti důvěryhodný
znát základní psychologii zákazníka
být diplomatem – vyšší umění jednat s lidmi a poukazovat na kvalitu prodávaného zboží
jednat poctivě - zákazník si nepoctivost pamatuje velmi dlouho
mít ochotu a pokoru k zákazníkovi
chovat se zdvořile - zákazníka neobtěžovat např. vyžadováním drobných a brát zřetel na to, že má vždycky pravdu
mít sebevědomí -vlastní optimismus- dobrý prodavač by měl mít vždy nad zákazníkem převahu
při telefonování mluvit trefně a jasně
býti duchapřítomný a pohotový
mít vzdělání a všeobecné znalosti (cizí jazyky, přehled hlavně v oblasti kultury)
Aby za ním lidé rádi chodili jako za „svým“ knihkupcem, musí si získat jejich důvěru a sympatie. kredit a respekt u milovníků četba lze si zajistit výše uvedenými vlastnostmi, sympatie pak vystupováním:
za všech okolností přistupovat k zákazníkům slušně
stejně vycházet i se spolupracovníky
kulturním projevem i oděvem dávat najevo, že si lidí kolem sebe váží
zákazníka vždy potěší, když si knihkupec zapamatuje, jaký je jeho záběr, co ho zajímá a to mu také v první řadě nabízí
dávat vždy ochotně k dispozici své čtenářské zážitky a čas na pohovor o knihách
Dobrý knihkupec musí tedy mít odbornou kvalifikaci, osobní vlastnosti vstřícného a kultivovaného extroverta a podnikavého obchodního ducha. Takový prodavač či majitel knihkupectví signalizuje na dálku, že ho práce baví a tímto magnetem přitahuje zákazníky, čímž vzrůstá prosperita. Ta opět násobí radost z dobře vykonávané práce a tento pocit je pak živnou půdou pro nové nápady a silnou motivací, což platí nejen pro knihkupce.