Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OSOBNOST KNIHKUPCE A POSTUP PRODEJE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (72 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

MATURITNÍ OTÁZKA Č. 12

OSOBNOST KNIHKUPCE A POSTUP PRODEJE (ÚLOHA PRODAVAČE, ÚPRAVA A SPOLEČENSKÉ VYSTUPOVÁNÍ, VLASTNOSTI PRODAVAČE, FÁZE PRODEJE, OBSLUHA ATYPICKÝCH ZÁKAZNÍKŮ, REKLAMACE)

Osobnost knihkupce

Základním předpokladem knihkupce pro jeho povolání je láska ke knihám a kladný vztah k lidem. S touto nezbytnou výbavou pak ještě musí dotyčný adept mít:

  • všeobecný rozhled

  • přehled o knižní produkci doma i ve světě

  • znát profily jednotlivých nakladatelských domů

  • orientovat se v ekonomických otázkách knižního trhu i výroby

  • mít aktuální přehled o novinkách i skladových zásobách prodejny

  • sledovat události týkající se knihkupecké branže – veletrhy domácí i zahraniční a také mít povědomost o

konkurenci

Ve styku se zákazníky musí:

  • komunikovat – tj. mít dostatečnou a kultivovanou slovní zásobu, řeč mít srozumitelnou, jasnou, klidný tón hlasu, širokou slovní zásobu, vyvarovat se cizích slov a různých zdrobnělin, kde můžeme, mluvíme hlavně a především česky

  • doporučit vhodnou literaturu, pomoci nevyhraněnému zákazníkovi s výběrem titulu

  • jeho krédem by mělo být získávání co největšího množství stálých zákazníků

  • býti důvěryhodný

  • znát základní psychologii zákazníka

  • být diplomatem – vyšší umění jednat s lidmi a poukazovat na kvalitu prodávaného zboží

  • jednat poctivě - zákazník si nepoctivost pamatuje velmi dlouho

  • mít ochotu a pokoru k zákazníkovi

  • chovat se zdvořile - zákazníka neobtěžovat např. vyžadováním drobných a brát zřetel na to, že má vždycky pravdu

  • mít sebevědomí -vlastní optimismus- dobrý prodavač by měl mít vždy nad zákazníkem převahu

  • při telefonování mluvit trefně a jasně

  • býti duchapřítomný a pohotový

  • mít vzdělání a všeobecné znalosti (cizí jazyky, přehled hlavně v oblasti kultury)

Aby za ním lidé rádi chodili jako za „svým“ knihkupcem, musí si získat jejich důvěru a sympatie. kredit a respekt u milovníků četba lze si zajistit výše uvedenými vlastnostmi, sympatie pak vystupováním:

  • za všech okolností přistupovat k zákazníkům slušně

  • stejně vycházet i se spolupracovníky

  • kulturním projevem i oděvem dávat najevo, že si lidí kolem sebe váží

  • zákazníka vždy potěší, když si knihkupec zapamatuje, jaký je jeho záběr, co ho zajímá a to mu také v první řadě nabízí

  • dávat vždy ochotně k dispozici své čtenářské zážitky a čas na pohovor o knihách

Dobrý knihkupec musí tedy mít odbornou kvalifikaci, osobní vlastnosti vstřícného a kultivovaného extroverta a podnikavého obchodního ducha. Takový prodavač či majitel knihkupectví signalizuje na dálku, že ho práce baví a tímto magnetem přitahuje zákazníky, čímž vzrůstá prosperita. Ta opět násobí radost z dobře vykonávané práce a tento pocit je pak živnou půdou pro nové nápady a silnou motivací, což platí nejen pro knihkupce.

Témata, do kterých materiál patří