Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




KRYSAŘ - koncept maturitního okruhu

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (471.12 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

VIKTOR DYK     

KRYSAŘ       

KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY 

Stránka 2 z / Krysař   

Text se člení do krátkých  odstavců. Stylové prostředky – jako je souřadné spojování vět, opakování vět nebo slovních spojení ve 
vypjatých  okamžicích  a  celková  úsečnost  –  vyvolávají  zvláštní  atmosféru  plnou  náznaků  a  napětí.  K interpretační  bohatosti 
přispívají zdánlivě prosté symboly (píšťala, hora apod.).  
 
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):  
V popředí  tématu  novely  stojí  rozpor  mezi  snem  a  skutečností,  touha  po  naplnění  ideálu  spojená  s momentem  rozčarování. 
Přestože  se v Krysaři objevují uvedené novoromantické motivy či témata, tíhne dílo k nadčasovému  sdělení – zklamání v lásce a 
zklamání ze současného světa.  
V díle se objevují symboly, které bývají skryty do niterného prožitku  autora. Hned s první manifestací symbolu se setkáváme na 
začátku  knihy,  kdy  dochází  k  celkem  strohé  a  pouze  v  náznacích  pojaté  charakterizaci  krysaře.  Takováto  charakteristika  vrhá  na 
postavu krysaře stín tajuplnosti a naznačuje možnou symbolistickou tendenci budoucího příběhu. V závěru se zase objevuje motiv, 
kdy s padající píšťalou do propasti, padá i smysl života krysaře, padá i jeho já, jeho existence – píšťala jako symbol krysařova bytí. 
 
Charakterizovat hlavní postavy v díle:  
Krysař – hlavní hrdina díla. Jedná se o tajemného samotáře. Putuje po městech a svojí píšťalou, která umí omámit vše živé, hubí 
krysy. O síle své píšťaly ví, ovšem nechce ji zneužít. Jeho osamělost spočívá v tom, že nikdy necítil žádný cit, ovšem to změní Agnes. 
Krysař jde od města k městu bez cíle, ovšem zamilování to změní a chce se usadit. Ale po zklamání z lásky k Agnes, která si vezme 
život, zapíská na píšťalu tak silně, že k propasti odvede obyvatele Hammelnu, kteří pak společně umírají. Následně i on odchází do 
Sedmihradské země (prvky romantismu i realismu – vidí věci takové, jaké jsou, ale zároveň se rozhoduje podle citů). 
Sepp  Jörgen  je  chudým  rybářem,  kterému  trvá  den,  než  pochopí  to,  co  se  okolo  něho  děje.  Proto  jím  měšťané,  stejně  jako 
krysařem, opovrhují. Jeho postava je však pro příběh důležitá – symbolizuje prostotu a nezkaženost.  
 
Zařadit  autora  díla  do  literárněhistorického  kontextu  české  literatury,  pohovořit  o  literárněhistorickém  kontextu 
(časové  vymezení,  znaky  literárního  období,  další  představitelé  literárního  období  a  jejich  díla;  kulturně-politický 
kontext…): 
 
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou 
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.  
Kapitoly  ve  studijní  příručce  a  sešitě:  Literární  moderna  na  přelomu  19.  a  20.  století  /  Generace  protispolečenských  a 
anarchistických buřičů       
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Témata, do kterých materiál patří