Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




LIT.-KONTEXT-K-AUTORU¦ŐM

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (55.82 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

HISTORICKO-SPOLEČENSKÝ KONTEXT:

  • koncentráčnická próza - próza, která se zabývá tematikou holocaustu za 2. svět. války (vyhlazování Židů v koncentračních táborech); např. Arnošt Lustig, Erich Maria Remarque, aj.

  • 2. vlna poválečné prózy - pozdější období od konce 2.svět.války; důraz na psychiku jedince; události jsou bra v širších souvislostech = odlišnost od precizněji zaměřených autorů 1.vlny poválečné prózy; např. Arnošt Lustig nebo William Styron

  • Norbert Frýd, Ladislav Fuks, Jan Otčenášek, Ladislav Mňačko

  • Další autoři: Erich Maria Remarque – Na západní frontě klid, Cesta zpátky, Vítězný oblouk; Ernest Hemingway – Sbohem, armádo; William Styron – Sophiina volba; Albert Camus - Cizinec

JOHANN WOLFGANG GOETHE – UTRPENÍ MLADÉHO WERTEHRA

AUTOR:

  • 1749 – 1832

  • tvořil pod vlivem myšlenek hnutí Sturm und Drang (vedoucí této skupiny)

  • ministr na dvoře výmarského vévody

  • myslitel, přírodovědec, geniální umělec, politik, právník

  • další dílo: Faust (veršovaná tragédie), Prometheus (báseň), Torquato Tasso (drama)

HISTORICKO-SPOLEČENSKÝ KONTEXT:

  • Sturm und Drang = Bouře a vzdor

    • nejvýraznější proud

    • kritika feudální společnosti

    • Frederick Schieller – Óda na radost, Loupežníci (drama ze středověku), Don Carlos, Valdštejn

      • lékař, filosof, básník, dramatik

      • byl to nejlepší přítel Goetha

      • téma: usilování o lidskou svobodu a důstojnost

  • preromantismus:

    • význam citu jako základu morálky

    • zobrazování ideálního světa a prostředí odlišného od běžného života

    • odmítání konvencí, příkazů a řádu

    • odklon k přírodě, lidové slovesnosti, fantazii, historii (zvláště středověk)

    • vzorem je venkovský (nezkažený) člověk, prostý způsob života

    • rozervanost mladých lidí, ti jsou omrzeni světem i životem

    • Jean-Jacques Rousseau – Emil čili o výchově (didaktický výchovný román)

    • Antoine Francois Prévost – Manon Lescaut

  • Další autoři: Denis Diderot – Jakub Fatalista, Jeptiška; Voltaire – Candide; Charles Louis de Montesquieu – Perské listy; Carlo Goldoni – Sluha dvou pánů; Jonathan Swift – Gulliverovy cesty; Daniel Defoe – Život a zvláštní podivná dobrodružství Robinsona Crusoe, námořníka z Yorku

KAREL HYNEK MÁCHA – MÁJ

AUTOR:

  • 1810-1836

  • narodil se jako Ignác (nechal se přejmenovat)

  • právní koncipient v Litoměřicích

  • byl vášnivý čtenář (rád četl Byrona, Shakespeara, inspiroval se v antické literatuře)

  • rád cestoval – podnikl cestu do Itálie (pěšky)

  • zúčastnil se ochotnického představení ve Stavovském divadle

  • jeho životní láska se jmenovala Eleonora Šomková (Lori)

  • měli spolu syna Ludvíka, ten zemřel rok po narození na dětské křeče)

  • K.H.Mácha zemřel v den své svatby (8.11.1836), měsíc po narození syna

  • zpočátku psal německy, později přešel na českou tvorbu

  • jeho dílo Máj bylo ve své době nepochopeno (za svého života se nedočkal uznání)

  • díla: Máj (lyricko-epická básnická skladba), Obrazy ze života mého (autobiografie), Cikáni (jediný dokončený román), Pouť krkonošská (temná a ponurá próza)

Témata, do kterých materiál patří