Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




LIT.-KONTEXT-K-AUTORU¦ŐM

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (55.82 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

HISTORICKO-SPOLEČENSKÝ KONTEXT:

  • Počátek 20. století (viz dějiny)

  • Pražští němečtí autoři (Meyrink, Werfel, Kisch, Max Brod)

  • Existencialismus - (fr. existence = bytí), otázky smyslu bytí. Cílem života je smrt. Klade důraz na individualismus. Do života jsme nesvobodně vrženi a naše nesvoboda spočívá v nutnosti rozhodování se. Svými činy sami ovlivňujeme svůj život. Albert Camus - Cizinec, Jean-Paul Sartre - Nevolnost.

  • Moderní = Experimentální proud - narušení tradičního pojetí románu, využívání symboliky a experimentování. Je potlačena dějová složka: uplatňují se prvky absurdity, nedodržuje se časová posloupnost, nejde o zobrazení vnější reality, ale o srovnávání vnitřního světa hrdiny s okolím, na které většinou hrdina rezignuje, využívání podtextu (autor nevyjadřuje své myšlenky otevřeně, nechává čtenáře samostatně domýšlet a hodnotit)

  • Podobná díla: Ovidius - Proměny: změna člověka v různé bytosti, Ivan Olbracht - Žalář nejtemnější: muž oslepl, to změnilo jeho povahu, žárlivost

  • Mezi jiné světové autory, kteří psali v tomto období a byli ovlivněni válkou, patří: americký Lost generation Ernest Heminway - Komu zvoní hrana, Sbohem, armádo, Fiesta, Zelené pohorky africké, němec Erich Maria Remarque - Na západní frontě klid, Tři kamarádi, francouz Romain Rolland - Petr a Lucie

VÁCLAV HAVEL – AUDIENCE

AUTOR:

  • 1936 - 2011

  • dramatik, spisovatel, kritik komunistického režimu a bývalý prezident

  • poslední prezident Československa (1989-1992) a první prezident České republiky (1993-2003)

  • pochází z rodiny stavebního inženýra a podnikatele

  • po vyučení chemickým laborantem vystudoval při zaměstnání střední školu a v r. 1967 obor dramaturgie na DAMU

  • v roce 1956 se seznámil s Olgou Šplíchalovou, a jakkoli oba pocházeli z odlišného rodinného prostředí, brzy se velmi sblížili. Po osmileté známosti se v roce 1964 vzali, a od té doby provázela Olga Havlová svého manžela nejtěžšími životními zkouškami. Václav Havel o ní později často hovořil jako o své nepostradatelné životní opoře

  • v 60. letech pracoval v pražských divadlech (ABC, Na Zábradlí) jako jevištní technik, pomocný režisér a dramaturg

  • 1965 působil v nemarxistickém měsíčníku Tvář

  • v letech 1968-69 byl předsedou Kruhu nezávislých spisovatelů

  • od počátku 70. let nemohl publikovat, byla mu znemožněna i činnost v divadle

  • krátce pracoval jako pomocný dělník, poté se věnoval spisovatelské práci

  • byl hlavním autorem prohlášení Charty 77 a spolu s J. Hájkem a J. Patočkou i jejím prvním mluvčím

  • za své občanské postoje byl 3x vězněn

  • za svou literární činnost a občanskou statečnost získal řadu zahraničních ocenění a poct =HAVLOVY HRY

  • Havlova významná díla: Zahradní slavnost (komedie, obraz totalitního režimu na počátku 60. let v ČSFR); Vyrozumění (hra odhalující rozklad osobnosti, degeneraci jazyka a dehumanizaci společnosti)

  • hry jsou ovlivněny především tradicí absurdního divadla

  • témata - problémy moci, byrokracie a jazyka (Umělé jazyky ptydepe , chorukor, které mají zpřesnit a usnadnit komunikaci mezi byrokraty, se ve skutečnosti ukazují jako její nepřekonatelná překážka) →Zahradní slavnost, Vyrozumění – hlavní téma je odcizení jazyka

  • některé hry obsahují silný autobiografický prvek (Audience, Vernisáž, Protest)

  • díla: Audience, Vernisáž, Zahradní slavnost, Protest, Vyrozumění

Témata, do kterých materiál patří