Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




LIT.-KONTEXT-K-AUTORU¦ŐM

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (55.82 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

KAREL JAROMÍR ERBEN – KYTICE

AUTOR:

  • 1811-1870

  • narozen roku 1811 (Miletín u Hořic v Podkrkonoší)

  • zemřel roku 1870 v Praze

  • byl to český historik, spisovatel, básník, právník, překladatel a sběratel českých lidových písní a pohádek

  • představitel literárního romantismu

  • zabýval se hlavně literárními a politickými dějinami a národopisem

  • vedle vědecké práce také sbíral lidovou slovesnost – písně, pověsti, pohádky a říkadla

  • díky svému hudebnímu nadání si zapisoval i nápěvy

  • studoval Gymnázium v Hradci Králové, filozofii a práva v Praze

  • v mládí se seznámil s F. Palackým (odtud zájem o historii a národopis) a také s Karlem Hynkem Máchou

  • po venkovských archivech sbíral lidové písně, pohádky, říkadla, pověsti (české i slovanské)

  • zakladatel moderní české balady, nemají ještě sociální podtext, ten je až u Nerudy, Bezruče, Wolkera

  • náměty čerpal z lidové slovesnosti

  • na Kytici pracoval 20 let (vyšla roku 1853)

  • Další díla: Písně národní v Čechách I. - III., Prostonárodní české písně a říkadla, Sto prostonárodních pohádek a pověstí slovanských v nářečích původních, České pohádky (např. Dlouhý, Široký a Bystrozraký, Tři zlaté vlasy – – Děda-Vševěda…), básnická sbírka – Kytice

HISTORICKO-SPOLEČENSKÝ KONTEXT:

České národní obrození - 2. pol. 19. století

  • Úsilí o zrovnoprávnění češtiny (u nás převládala němčina)

  • NO začalo z několika zdrojů: divadlo, věda, lidová slovesnost, drobní učitelé a kněží

  • Čeština se používala už jen převážně na venkově, obroditelé chtěli češtinu vyzdvihnout zpět jako národní jazyk a zatlačit rozmáhání němčiny.

  • národní obrození je kulturní a politické hnutí, které se rozvíjelo u menších evropských národů

  • v průběhu národního obrození se Češi začínají: a) národně uvědomovat, b) jazykově osamostatňovat, c) kulturně rozvíjet, d) vytvářet si své vlastní světové spolky a vzdělávací instituce, e) vydávat noviny, časopisy to všechno mělo vyústit ve snahu vytvořit vlastní stát

Etapy národního obrození

  • Obranná – obrana češtiny; hledání vlastenectví a nabádání k obrodě českého jazyka. Počátky ryze českého divadla a básnictví, vznikala jazyková díla, historicko-vědecká díla

- vůdčí osobnost, př.: Josef Dobrovský

  • Ofenzivní – období přesvědčování lidí k vlastenectví; generace Jungmannova, vznikala vědecká díla, psalo se česky

  • Vyvrcholení – vítězství NO; generace Palackého, vznikají vrcholové tvorby, čeština je schopna se prosadit, vůdčí osobnost, př.: Karel Hynek Mácha, Karel Jaromír Erben

  • Další autoři: Božena Němcová – Babička; Josef Kajetán Tyl - Strakonický dudák, Jan Hus, Poslední Čech; Karel Havlíček Borovský – Tyrolské elegie, Epigramy, Král Lávra; František Ladislav Čelakovský – Ohlas písní českých, Ohlas písní ruských; Karel Hynek Mácha - Máj

Témata, do kterých materiál patří