Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




19. Proměna

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (17.97 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Jeho svět je světem odcizování člověka

Tvorba je pesimistická, ale zároveň humanistická, chce zachraňovat člověka, ale nedokáže to

  • Další autorova díla: Dopis otci, Dopisy Mileně, Proces, Zámek, Amerika = Nezvěstný, Rozhodnutí, Ortel, Umělec v hladovění, Rozjímání, Venkovský lékař

  • Kontext autorovy tvorby: vrcholné dílo, vydáno 1915

  • Literární / obecně kulturní kontext:

Další autoři: Pražská německá próza – Egon Ervin Kisch (Pražský pitaval), Franz Werfel (Píseň o Bernadettě), USA – Ernest Hemingway (Stařec a moře, Sbohem armádo, Komu zvoní hrana), John Steinbeck (O myších a lidech); N – Lion Feuchtwanger (Židovka z Toleda), Erich Maria Remarque (Na západní frontě klid); VB – George Bernard Shaw (Pygmalion); Francie – Romain Rolland (Petr a Lucie), Antoine de Saint-Exupéry (Malý princ)

Století, ve kterém tvořil: 1. pol. 20. stol. - počátek

Literární a kulturní zařazení: Próza 1. pol. 20. stol. – Existencialismus ( = vznikl jako protiklad impresionismu a naturalismu tzn. odmítl umění zobrazující skutečnost i umění snažící zprostředkovat skutečnost pomocí dojmů, jeho hlavním cílem je vyjádřit vlastní prožitky a vlastní pocity, pro zvýšení efektu prožitku často dochází k deformaci reality.); Pražská německá próza ( = autoři původem z Německa tvoří v Praze)

Děj:

Řehoř Samsa se jednou ráno probudil a zjistil, že se proměnil ve velký hmyz. Nestihl tedy vlak a nesplnil pracovní úkol. Učil se používat svoje nové tělo. Když se rodina dostala do jeho pokoje, zděsila se. Jediná sestra se o něj nejdříve starala, pomáhala mu, nosila mu jídlo, ale po nějaké době v něm přestala vidět svého bratra a viděla v něm jenom hmyz. Řehoř myslel a cítil jako člověk, proměna byla pouze tělesná. Markéta s matkou odklízely nábytek v Řehořově pokoji, Řehoř se nechtěl vzdát svého oblíbeného obrazu. Když matka viděla Řehoře, ulekla se a omdlela. Markéta běžela pro esenci, aby matku vzkřísila. Řehoř běžel za sestrou, aby jí poradil, kterou lahvičku má vzít a přitom byl trošku poraněn střepem z lahvičky, která Markétě spadla. Když přišel otec, myslel si, že se Řehoř dopustil násilí. Otec po něm házel jablka a jedno jablko ho velmi zranilo. Řehoř vyděsil svým vzhledem i uklízečku a muže, kterým rodina z finančních důvodů pronajala byt. Řehoř pochopil, že všem překáží a nechtěl být na obtíž. Zemřel. Z jeho smrti měli všichni radost a zapomněli na něj.

Témata, do kterých materiál patří