4. Král Lávra Karel Havlíček Borovský
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Autor: Karel Havlíček Borovský
Název díla: Král Lávra
Karel Havlíček Borovský
český básník, novinář, politik, překladatel
vlastním jménem Karel Havlíček (přídomek „Borovský“ dle místa jeho narození – Borová u Přibyslavi)
jako malý se chtěl stát katolickým knězem –byl veselý, ironický, sarkastický = vyhodili ho ze studia teologie (po zbytek života byl proti církvi)
poté byl v carském Rusku (vychovatel v Moskvě)
v pol. 40. let se začal živit jako novinář
považován za zakladatele moderní české žurnalistiky (založil vlastní noviny – Národní noviny)
známý svým kritickým přístupem ke společnosti a státu (posměšné a humoristické příspěvky, výsměšnou formou kritizoval absolutismus, církev, státní orgány)
Smrt Borovského
Borovský byl propuštěn z vyhnanství krátce před svou smrtí, po návratu do Čech 1856 v Praze onemocněl a zemřel. Na pohřbu mu Božena Němcová dala na rakev trnovou korunu jako symbol mučednictví.
Historický kontext
1848: Evropa zažívá divoké roky, 1848 proběhla ve Vídni říjnová revoluce a 1849 v Čechách tzv. májové pražské spiknutí (odpor proti monarchii, proti vládě Habsburků; Rakousko se mstilo tím, že zde byl „tuhý režim“ = bachovský absolutismus)
BACHOVSKÝ ABSOLIUTISMUS: forma vlády v rakouském císařství (1851–1859)
období strachu, germanizace školství, udavačství, zatýkání, věznění aj.
1851: musel nuceně do exilu (tyrolský Brixen) – Itálie, provincie Bolzano
zde vznikla jeho 3 nejvýznamnější díla:
brixenská trilogie“ = básnické skladby, epické, ostře satirické, komentují dobové dění:
Král Lávra
Tyrolské elegie
Křest sv. Vladimíra
všechny tyto skladby jsou satirické a svým názvem se hlásí k nějakému žánru
Křest sv. Vladimíra = má to být legenda
Král Lávra = odkazuje ke starým řeckým bájím a pověstem (o králi Midásovi), pohádkám
Tyrolské elegie = žalozpěv
K. H. Borovský tyto žánry PŘEVRACÍ (elegie = vtipné, satirické, Křest sv. Vladimíra je útok na církev, na byrokracii)
Epigramy – krátké satirické básně, které mají nějakou myšlenku a na někoho útočí (na monarchii, na církev, na policii, ale i na jiné autory – např. J. K. Tyl = nemuseli se)
zařazení autora do uměleckého směru
30. -50. léta 19.stol., 3. fáze národního obrození
literárně řazen do realismu
Realismus
Umělecký směr 2. poloviny 19. století
Z latinského slova realis – věcný, skutečný
Základem je kritické poznávání skutečnosti
Cílem je pravdivé zobrazení světa = bez příkras a iluzí
Charakteristická je typizace – důraz kladen na to, co je určité společenské vrstvě společné (X individuální rys)
Jedinec je zachycen ve vývoji a v konkrétním životním prostředí (=> hovorové a nářeční prvky)
Cílem je odpovědět na otázku, proč člověk není v moderní společnosti šťastný