7. Král Lávra
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
7. Král Lávra – Karel Havlíček Borovský
Analýza uměleckého textu:
I. část:
Zasazení výňatku do kontextu díla: ?
Téma: tajemství krále Lávry, pravda vždy vyjde najevo, člověk by se neměl stydět za to jaký je
Motiv: stříhání jednou za rok, velké uši, popravy, vrba, píšťalka, tajemství
Časoprostor: Irsko, královský dvůr, před dávnou dobou
Kompoziční výstavba: chronologická, rysy pohádky
Druh / žánr: epika/satira
Forma: poezie
II. část:
Vypravěč/lyrický subjekt: er-forma (vševědoucí vypravěč)
Postavy a jejich charakteristika:
Král Lávra – dobrý panovník, nechce aby nikdo věděl jeho tajemství – stydí se za svoje uši
Kukulín – holič, čestný, spravedlivý, bojácný, smířený s osudem, utrápený potřebou se svěřit
Kukulínova matka – vdova, milující, zachránila syna před šibenicí
Muzikant Červíček – hrál na basu a ztratil kolíček -> vyrobil si nový z vrbového proutku, který pak vyzradil královo tajemství
Poustevník – dal Kukulínovi radu aby tajemství řekl do vrby
Vyprávěcí způsoby: přímá řeč
Typy promluv: monolog, pásmo vypravěče
Veršová výstavba: rým má 37 strof po 7 verších; schéma ABCBDDB (ABCB překrývaný, DDB sdružený s doplňkem), jednoduchý rým, písňový rytmus, nepravidelný verš
Jazykové prostředky: lidová mluva, archaismy, knižní výrazy, personifikace, ironie, alegorie
III. část:
Jazykové prostředky a jejich fce ve výňatku: ?
Tropy a figury a jejich fce ve výňatku: ?
Literárněhistorický kontext:
O autorovy:
Čechy
Narozen v Borové u německého Brodu
Novinář, literární kritik, básník, satirik a překladatel
Kupecká rodina
Přidal si jméno Borovský
Seznámil se s farářem -> chtěl studovat teologii -> nelíbilo se mu to -> začal psát, kritizovat -> vyloučili ho
Po vyloučení do Moskvy jako vychovatel
Po návratu novinář (o politice) – redaktor Pražských novin (přejmenovány na Národní noviny)
Průkopník české žurnalistiky – zavedl kritiku (pomocí satiry a ironie)
Po zrušení Národních novin do Kutné Hory -> zakládá časopis Slovan (s humornou přílohou Šotek) => zakázán
Do vyhnanství (1851) – Brixen (Tyrolsko) – seznamuje se s pohádkou o králi Lávra
Měl TBC plic a kostí -> zemřel
Jeho pohřeb se stal národní manifestací
Další autorova díla: Obrazy z Rus, Epigramy, Tyrolské elegie, Křest sv. Vladimíra
Kontext autorovy tvorby: vrcholné dílo jeho tvorby (2 roky poté umírá), odpor k absolutismu a tyranské nadvládě, napsal při pobytu v Brixenu
Literární / obecně kulturní kontext:
Další autoři: Josef Kajetán Tyl, Karel Jaromír Erben, Božena Němcová
Století, ve kterém tvořil: 1.pol. 19.stol. (spíš přelom 1. a 2. poloviny 19.stol)
Literární a kulturní zařazení: 3. fáze Národního obrození (doba mezi revolucemi: 1830-1848, odpor k útisku absolutismu), romantismus – realismus
Děj:
Král Lávra je dobromyslný a poddanými oblíbený irský král s jedinou špatnou vlastností - každý rok se nechá pouze jednou ostříhat a svého holiče potom nechá pověsti. Nikdo neví, proč to král dělá, a jinak velmi oblíbenému panovníkovi je to ostře vytýkáno. Jednou je za královského lazebníka vybrán Kukulín, syn dobré vdovy. Vdova se za svého jediného syna postaví a přemlouvá krále, aby ho nenechal popravit. Dobrosrdečný Lávra souhlasí a ustanoví Kukulína svým osobním holičem pod podmínkou, že nikomu neprozradí to, co pokaždé, když Lávru stříhá, vidí na královské hlavě. Kukulína ale tajemství pálí, a tak ho pošeptá alespoň do dutiny staré vrby. Naneštěstí si z této vrby vyrobí smyčec jeden muzikant, jenž hraje na zámku u krále Lávry. Při plese zpívající basa vyzradí, že Lávra pod vlasy skrývá oslí uši. Nejprve je z toho velké pozdvižení, ale pak si poddaní uvědomí, že je to jediná vada, a není zase tak hrozná, a tak Lávra od té doby může nosit své oslí uši beze studu viditelně a veřejně.