Avantgardni proudy ve svetove literature 20.stol.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Futurismus byl proti básnické a umělecké minulosti a tradici , včem tradičním výrazovým prostředkům ( rým, básnickí skladba), syntaktické větné skladbě, interrpunkci. Obracel se k přítomnosti a budoucnosti, obdivuje vymoženosti moderní civilizace (telefon, gramofon), obdivuje rychlost dopravních prostředků ( letadlo, auto), odsuzovali romantismus i realismus (příliš tradinčí forma).
Základem futuristické poetiky byl dynamismus, nacházejí ekvivalent rychlosti a pohybu ve svých verších a považovali jej za znak života 20.století. Združují věci na první pohled nesourodé (ve kterých hledají nové vlastnosti). Aby mohl futurismus uskutečnit své závěry v poezii (praxi) vymysleli teorii osvobozených slov – provedli obsahovou a syntaktickou destrukci věty ( slova se ve větě nebo verši skládala bez logické vazby, uvolněna grafická podoba verše, básně ve formě obrazů), zrušili interpunkci. Ideologicky byl futurismus nejednotný. V Itálii sílící nacionalismus svedl futurismus k fašismu.
Hlavní myšlenky manifestu futurismu
pokus o útočný neklid
opěvování rychlosti, závodních automobilů, jejich kapot, opěvují člověka, který drží volant
opěvují lásku k nebezpečí, návyk na energii
základními prvky bude odvaha, revoluce
velebí válku, jako jediný na zemi si přejí opěvovat militarismus, patristismus
snaží se napodobit zvuk motoru
Futurismus se projevil i v Rusku, měl však jinou podobu než futurismus v Itálii, zároveň se projevil v imažinismu. Italský futurismus směřoval fašismu, ruský futurismus se dal do služeb revoluce.
Nejvýznamější představitel ruského futurismu:
Vladimír Majakovskij
- užívá ve svých básní originálních obrazů a proměnlivého rytmu, který využil v agitační poezii
- užívá krátké úsečné verše, které měly napodobit zvuk pochodujícího davu. I když uvolnil syntaktickou vazbu, nikdy se jí nezřekl jako Marinetty (neužíval nikdy celou teorii osvobozených slov)
1912 – Políček veřejnému vkusu – básnická sbírka
Oblak v kalhotách, Flétna páteř, Válka a svět – poemy – rozsáhlá oslavná báseń oslavující revoluci. Shlédl se v revoluci. Ve 30.letech začíná vystupovat s kritikou. Roku 1930 spáchal sebevraždu – zanechal dopis na rozloučenu, byl k ní donucen
Velemir Chlebnikov (Viktor)
představitel futurismu
tvořil nová slova a nové rýmy (´zaúmnyj jazyk´– jazyk za hranicí), nová slova – smíšečkové, labuticha, zlatopis, smáč
KUBISMUS
umělecký směr, vzniká ve Francii, projevil se nejvíce v malířství
představitelé: Pablo Picasso, Brague, u nás – Kubišta, E.Fila, Tvrdošijní (skupina) Špála, Kremlička, Mallinetty
název odvozený od latinského názvu pro krychli – kubus, zobrazovali předměty rozložené na geometrické tvary, zrušili perspektivu
KUBOFUTURISMUS
Guillaume Apollinaire
nejvýznamnější představitel
umírá velmi mladý na následky zranění z 1.světové války
patřil k Picassovým přátelům
sbírka alkoholik, sbírka kaligram – používá metodu asociativního spojování představ (´asociativní osa´)
tvůrce básně Pásmo a po metodě kterou ji napsal se jmenuje ´metoda pásma´
báseň Pásmo – polytématická báseň, kde se přelévá jedno téma do jiného bez asociací (rozumu), Výsledek básně se dostaví až po přečtení celé básně. Básník našel námět a podle něj se přesunul do děje např. Praha atd..přelévá se jedno téma do druhého na základě asociací
své básně psal do obrazů (kaligramy)
drama Prsy Tiresiovy – žena se chce sát mužem a uřízne si prsa. V předmluvě poprvé zaznělo slovo surrealismus