Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Avantgardni proudy ve svetove literature 20.stol.

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (89 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Futurismus byl proti básnické a umělecké minulosti a tradici , včem tradičním výrazovým prostředkům ( rým, básnickí skladba), syntaktické větné skladbě, interrpunkci. Obracel se k přítomnosti a budoucnosti, obdivuje vymoženosti moderní civilizace (telefon, gramofon), obdivuje rychlost dopravních prostředků ( letadlo, auto), odsuzovali romantismus i realismus (příliš tradinčí forma).

Základem futuristické poetiky byl dynamismus, nacházejí ekvivalent rychlosti a pohybu ve svých verších a považovali jej za znak života 20.století. Združují věci na první pohled nesourodé (ve kterých hledají nové vlastnosti). Aby mohl futurismus uskutečnit své závěry v poezii (praxi) vymysleli teorii osvobozených slov – provedli obsahovou a syntaktickou destrukci věty ( slova se ve větě nebo verši skládala bez logické vazby, uvolněna grafická podoba verše, básně ve formě obrazů), zrušili interpunkci. Ideologicky byl futurismus nejednotný. V Itálii sílící nacionalismus svedl futurismus k fašismu.

Hlavní myšlenky manifestu futurismu

  • pokus o útočný neklid

  • opěvování rychlosti, závodních automobilů, jejich kapot, opěvují člověka, který drží volant

  • opěvují lásku k nebezpečí, návyk na energii

  • základními prvky bude odvaha, revoluce

  • velebí válku, jako jediný na zemi si přejí opěvovat militarismus, patristismus

  • snaží se napodobit zvuk motoru

Futurismus se projevil i v Rusku, měl však jinou podobu než futurismus v Itálii, zároveň se projevil v imažinismu. Italský futurismus směřoval fašismu, ruský futurismus se dal do služeb revoluce.

Nejvýznamější představitel ruského futurismu:

Vladimír Majakovskij

- užívá ve svých básní originálních obrazů a proměnlivého rytmu, který využil v agitační poezii

- užívá krátké úsečné verše, které měly napodobit zvuk pochodujícího davu. I když uvolnil syntaktickou vazbu, nikdy se jí nezřekl jako Marinetty (neužíval nikdy celou teorii osvobozených slov)

1912 – Políček veřejnému vkusu – básnická sbírka

Oblak v kalhotách, Flétna páteř, Válka a svět – poemy – rozsáhlá oslavná báseń oslavující revoluci. Shlédl se v revoluci. Ve 30.letech začíná vystupovat s kritikou. Roku 1930 spáchal sebevraždu – zanechal dopis na rozloučenu, byl k ní donucen

Velemir Chlebnikov (Viktor)

  • představitel futurismu

  • tvořil nová slova a nové rýmy (´zaúmnyj jazyk´– jazyk za hranicí), nová slova – smíšečkové, labuticha, zlatopis, smáč

KUBISMUS

  • umělecký směr, vzniká ve Francii, projevil se nejvíce v malířství

  • představitelé: Pablo Picasso, Brague, u nás – Kubišta, E.Fila, Tvrdošijní (skupina) Špála, Kremlička, Mallinetty

  • název odvozený od latinského názvu pro krychli – kubus, zobrazovali předměty rozložené na geometrické tvary, zrušili perspektivu

KUBOFUTURISMUS

Guillaume Apollinaire

  • nejvýznamnější představitel

  • umírá velmi mladý na následky zranění z 1.světové války

  • patřil k Picassovým přátelům

  • sbírka alkoholik, sbírka kaligram – používá metodu asociativního spojování představ (´asociativní osa´)

  • tvůrce básně Pásmo a po metodě kterou ji napsal se jmenuje ´metoda pásma´

  • báseň Pásmo – polytématická báseň, kde se přelévá jedno téma do jiného bez asociací (rozumu), Výsledek básně se dostaví až po přečtení celé básně. Básník našel námět a podle něj se přesunul do děje např. Praha atd..přelévá se jedno téma do druhého na základě asociací

  • své básně psal do obrazů (kaligramy)

  • drama Prsy Tiresiovy – žena se chce sát mužem a uřízne si prsa. V předmluvě poprvé zaznělo slovo surrealismus

Témata, do kterých materiál patří