Česká a světová literatura od konce druhé světové války do 60. let 20. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Kdo se bojí Virginie Woolfové (u nás Kdo pak by se Kafky bál)
jedná se o sondu do soukromí 2 manželských dvojic, které se setkávají na 1 večírku
Magický realismus
Literární směr 50. let, vztahující se k latinsko-americké próze a pro některé spisovatele v ruské. Magický realismus se objevuje v zemích, kde je silná tradice mytologie a ústní slovesnosti. Prolínají se zde dva světy, jejichž hranici lze těžko postřehnout
vlastní vyprávění spisovatele
svět magický, mytologický, snový a fantazijní
Gabriel Garcia Márquez (1928)
kolumbijský spisovatel, který navázal na tradici kolumbijské literatury
ve svém díle upoutal neotřelostí, bezsprostředností, lidovým vyprávěním a zároveň znalostí moderní světové literatury
za svoji tvorbu byl oceněn Nobelovou cenou
Dílo:
Sto roků samoty
kronika provinčního města Maconda, kde žije rozvětvená rodina Burdou
uzavřený život rodu má předem dané trvání, končí až se narodí dítě s prasečím ocáskem
zázračné, nereálné skutečnosti jsou v knize podávány jako by byly samozřejmé, každodenní, a naopak, prosté reálné jevy jsou považovány za zázrak
Láska v čase cholery
jedná se o kroniku ohlášené smrti
kniha je vyprávěná v ich-formě.
fakta jsou známá od samého začátku
Michail Bulgakov (1891 – 1940)
ruský spisovatel
Dílo:
Mistr a Markétka
prolínání příběhu Krista s příběhem Fausta,
Faust je zde již ne hledající, ale ničící
Psí srdce
vypráví o lékaři, který dělal transplantace
při bouračce zahyne člověk a jeho srdce je voperováno psovi, který přebírá dárcovu povahu (autoritativní vlastnosti )
Čingiz Ajtmatov (*1928)
kirgizský spisovatel
Dílo:
Stanice Bouřná
líčí osudy železničáře v kazašské stepi,
Postmodernismus
Literární směr, který se vyvíjí od poloviny 40. let, rozvoj zaznamenává zvláště počátkem 70. let. Hlavní znakem je negativní postoj k dosavadním avantgardním tendencím.Literatura se projevuje ve formě PALIMPSET – texty se překrývají s texty autorovými, autor pracuje s již napsaným textem. Tato díla jsou pak často kritizována za nepůvodnost. Kniha má promlouvat k náročnému i méně náročnému čtenáři (dvojí úroveň estetického vnímání)
Umberto Eco (1932)
italský prozaik
Dílo:
Jméno růže
příběh se odehrává v nejmenovaném italském opatství. Mladý chlapec Adso zde, spolu se svým mistrem Vilémem, pátrají po stopách záhadných vražd mnichů, k nimž dochází den po dni
Vladimir Nabokov (1899 – 1977)
ruský emigrant žijící v Americe
Dílo:
Lolita
psychologická studie muže a jeho sexuálního vztahu k 12leté dívce.
Joseph Heller (1923)
americký spisovatel
Dílo o 2. světové válce:
Hlava XXII
román zachytil nepochopitelné vojenské předpisy, kde nejabsurdnější z nich je vojenský paragraf hlavy XXII, podle níž může voják požádat o propuštění z armády tehdy, je-li blázen, uvědomuje-li si ale, že je blázen, je vlastně normální, takže ze svazku armády nemůže být propuštěn a tím se kruh uzavírá
kritizuje nesmyslnost války, zbytečnost smrti a zabíjení