Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Česká literatura ve druhé etapě národního obrození

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (129.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Maturitní otázka 6

Česká literatura ve druhé etapě národního obrození

Osvícenectví v české literatuře

  • České národní obrození je vyvoláno novým myšlenkovým proudem, osvícenstvím.

  • osvícenectví se k nám rozšířilo z Francie, kde ho prosazovali takzvaní encyklopedisté, autoři naučného slovníku „Encyklopedie aneb Racionální slovník věd, umění a řemesel“ Denis Diderot a D’Alambert, ale i Voltaire a Rousseau.

  • osvícenství se vyznačuje snahou o postupnou likvidaci feudálního systému a reformu společnosti.

  • tohoto cíle chce dosáhnout pomocí rozumu a vědy a překonat tak náboženskou ideologii a absolutismus.

  • osvícenské ideje zasáhly i panovníky, reformy prováděla Marie Terezie, která zavedla povinnou školní docházku, osamostatnila školství od církve a umožnila i prostým dětem získávat vzdělání

Národní obrození

  • společenské a národní hnutí od konce 18. st. (70. léta) do počátku 19. st. (1/2 30. let)

  • snaha odčinit spáchané křivdy na českém národě v době pobělohorské.

Josefínské reformy

  • staly se předpokladem pro vznik národního obrození

  • 1781 zrušení nevolnictví

  • vydání tolerančního patentu (svoboda vyznání) - mnoho emigrantů se mohlo vrátit

  • zavedení povinné školní docházky (škola přístupná i pro chudé – zavedla jeho matka Marie Terezie

  • zrušení jezuitského řádu

  • založení královské akademie věd

  • spisovným jazykem se stala němčina

Úkoly národního obrození!

  • vytvořit novočeský spisovný jazyk

  • vytvořit českou národní vědu

  • zavést spisovný jazyk mezi lid

  • vytvořit novočeskou literaturu

Fáze národního obrození

1. fáze - od 70. let 18. st. do počátku 19. st.

2. fáze - od počátku 19. st. do konce 20. let 19. st.

3.fáze – vyvrcholení obrozeneckých snah 30. – 50.léta 19.století

1. fáze – obranná

  • cílem bylo čelit germanizaci, zachránit a obnovit český jazyk

  • vzorem byla veleslavínská čeština

  • byl zde zájem o českou kulturu a dějiny

2. fáze – útočná

  • vliv napoleonských válek a národně-obrozeneckých hnutí v Evropě

  • byl vypracován 1. novodobý český národně kulturní program

  • rozvoj básnického i odborného jazyka, rozšíření slovní zásoby

  • je zde historismus (rehabilitace husitský a veleslavínské doby) a slovanský humanismus (propagace slovanské myšlenky)

  • jsou zde pokusy o zavedení časomíry a vzkříšení epiky

  • jedním z hlavních znaků je preromantické nadšení a víra v budoucnost národa

  • umělci měli výchovně vlastenecké cíle

3. fáze – útočná

  • doba mezi dvěma revolucemi: 1830 (odpor proti útisku) a 1848 (odpor proti absolutismu)

  • vznik 1. politického obrozeneckého programu = austroslavismu (Palacký)

  • přední místo zaujímá krásná literatura

  • rozkvět divadla, publicistiky, poezie, satiry, venkovské prózy

Politické poměry

Metternichovský absolutismus:

  • zhrocení představy o svobodném životu

  • v Evropě docházelo k revolucím v nichž se mladá měšťanská třída snažila nejen dobýt hospodářské pozice, ale snažila se získat i moc politickou

  • v Čechách tyto revoluční hnutí zůstaly nepochopeny, boj zůstával pouze v rukách osamělých jedinců

Témata, do kterých materiál patří