Český realismus a naturalismus,Divadlo 70. až 90. let 19. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- Baar vnímal českého sedláka jako pravého,nositele národních tradic, považoval ho za morální vzor ve společnosti
- Karel Klostermann (1848 - 1923)
- Označován za básníka Šumavy
- V povídkách a románech zachycuje život šumavských sklářů, dřevorubců, vorařů, ale i pytláků
- zároveň jsou podmanivým obrazem šumavské přírody
- barvitý sloh a dějová poutavost – oblíbenost
- Romány: Ze světa lesních samot, V ráji šumavském
Divadlo 70. až 90. let 19. století
- 1859 – pád Bachova absolutismu → postupné uzákonění některých občanských svobod – právo na shromažďování a spolková činnost
- Vznikají kulturní, tělovýchovné, zábavní i vzdělávací spolky
- Pečeť Sboru pro zřízení národního divadla z r. 1851:
- Do roku 1865 bylo ve sbírkách vybráno celkem 201 939 zlatých!!
- 1859 - 1886 – Novoměstské divadlo v Praze
- 1862 – otevření Prozatímního divadla – zvláště opera
- Činohra navazovala na obrozenecký repertoár
- Květen 1868 – položení základního kamene Národního divadla otevřeno bylo 1881, V 80. letech vznikala další divadla: v Brně, v Plzni, v Kladně
- Rostl počet ochotnických divadel i kočovných divadelních společností
- Ve velkých městech i německá divadla
Národní divadlo – 1868 základní kámen
- Otevřeno 1881, po požáru 1883
- Otevřeno Smetanovou Libuší
- První ředitel František Adolf Šubert
- Snaha o vyvážený repertoár z oper, operet i činohry
- Hry domácího i zahraničního původu
- Postupně se prosazuje snaha o civilní a přirozené herectví
- Repertoár divadel:
- 60. a 70. léta – hlavně zábavné hry pro lidové publikum
- Domácí produkce historických her a komedií nebyla na dobré úrovni
- Hudba – na vrcholu opera – Bedřich Smetana
- Zahraniční opery, operety a balet
- Snaha o vyvážený repertoár – klasické hry (Molière, Shakespeare atd.)
- Soudobé hry – Ibsen, Gogol
- Oblíbené historické a novoromantické hry – Jaroslav Vrchlický, Ladislav Stroupežnický, Julius Zeyer
- 1887 – vystoupení T. G. Masaryka proti novoromantismu her Jaroslava Vrchlického – požadavek nové podoby realistického dramatu
- často čerpaly z vesnického prostředí:
– Ladislav Stroupežnický – Naši furianti
- bratří Mrštíkové – Paní Urbanová, Maryša
- Gabriela Preissová – Gazdina roba, Její pastorkyňa
- Alois Jirásek – Vojnarka, Otec
- Funkce – lidovýchovná, později i funkce zábavná
- Výtvarní umělci Národního divadla
- „Zlatá kaplička“
- Architekti: Josef Zítek, Josef Schulz
- Sochaři: Bohuslav Schnirch – trigy, sochy Múz, J. V. Myslbek – alegorie Hudby
- Malíři: Mikoláš Aleš, František Ženíšek, Josef Tulka, Václav Brožík, Julius Mařák, Vojtěch Hynais