Dramatická tvorba v letech 1945-70. léta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Ladislav Smoljak
Filmový i divadelní režisér, scenárista a herec
Spolupráce se Z. Svěrákem na scénářích k filmům: Na samotě u lesa, Marečku, podejte mi pero, Jára Cimrman ležící spící, Jáchyme, hoď ho do stroje
Spolupráce se Z. Svěrákem na divadelních hrách Divadla Járy Cimrmana
Samizdatové a exilové drama
Většina her v 70. a 80. letech zůstala buď jen ve čtené podobě, nebo byla inscenována v zahraničí
Některé hry byly provozovány soukromě, za přítomnosti malé skupiny diváků, např. domácí divadlo Vlasty Chramostové, soukromé inscenace na Hrádečku Václava Havla
Výčet dramatiků není příliš velký, protože se spisovatelé věnují spíše básnické či prozaické činnosti – nejvýznamnější hry vytvořili: V. Havel, P. Kohout, J. Topol, M. Uhde, M. Kundera aj.
Václav Havel (1936–2011)
Dramatik a spisovatel, původně technik, později asistent režie, a nakonec dramaturg v Divadle Na Zábradlí, vystudoval dramaturgii na DAMU
Od 70. let nesmí publikovat, nesměly se hrát jeho hry
Stal se jedním z mluvčích Charty 77
V 70. a 80. letech byl několikrát vězněn
V roce 1989 se stává významnou osobností Občanského fóra, v tomtéž roce zvolen prezidentem Československa a roku 1993 i prezidentem České republiky
DÍLO:
-
Havlovy hry řadíme do kategorie absurdního dramatu
-
Hry odráží absurditu totalitního režimu (absurdita se stala realitou), autor se nechává inspirovat každodenními situacemi, lidé v nich ztrácí základní životní jistoty i hodnoty, jejich život se musí podřídit odlidštěnému a schematickému politickému systému
-
Konverzace postav je založena na stupidním a banálním „žvanění“, dialogy jsou bezobsažné a přihlouplé
-
Řeč – základní prostředek mezilidské komunikace – je deformována, lidé nemluví normálně, jejich slovní zásoba je komická, plná frází, postavy nejsou schopny se domluvit, řeč je odrazem odcizení, samoty a nepochopení
-
Zahradní slavnost – první velká Havlova hra, obsahuje klíčová témata jeho her, problémy moci, byrokracie a jazyka
-
Audience – jedna z nejúspěšnějších her, jednoaktovka (1976), hrdinou je spisovatel Ferdinand Vaněk (autobiografické prvky), který nesmí tvořit, a proto fyzicky pracuje v pivovaru, je sledován svým nadřízeným Sládkem, který je nucen podávat zprávy o svém zaměstnanci tajné policii, protože Sládek neumí požadovaná hlášení formulovat, navrhne Vaňkovi, aby psal zprávy pro policii sám, ten samozřejmě odmítá – postava Vaňka se objevuje i v hrách Vernisáž, Protest
-
Odcházení – Havlova poslední hra, napsal po skončení své prezidentské funkce, hlavní postava prožívá situaci po ztrátě politické funkce a hra se dotýká problémů korupce a bulvárního tisku, po uvedení zfilmované verze Odcházení (kterou Havel i režíroval a za niž byl posmrtně oceněn Českým lvem pro nejlepší scénář), Havel oznámil, že se chystá napsat poslední divadelní hru Sanatorium, kterou rozepsal, ale už nestihl dokončit
-
Havlovy eseje, kritika, dopisy a projevy
-
Na začátku 60. let začal psát literárně a divadelně kritické i úvahové texty, obecně známými se jeho projevy a eseje staly v době kolem Pražského jara 1968
-
Nejvýznamnější část jeho esejistického díla vznikla v dobách normalizace, např. Dopis Gustávu Husákovi, Dopisy Olze, Letní přemítání
-
-