Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Dramatická tvorba v letech 1945-70. léta

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (29.9 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Ladislav Smoljak

  • Filmový i divadelní režisér, scenárista a herec

  • Spolupráce se Z. Svěrákem na scénářích k filmům: Na samotě u lesa, Marečku, podejte mi pero, Jára Cimrman ležící spící, Jáchyme, hoď ho do stroje

  • Spolupráce se Z. Svěrákem na divadelních hrách Divadla Járy Cimrmana

Samizdatové a exilové drama

  • Většina her v 70. a 80. letech zůstala buď jen ve čtené podobě, nebo byla inscenována v zahraničí

  • Některé hry byly provozovány soukromě, za přítomnosti malé skupiny diváků, např. domácí divadlo Vlasty Chramostové, soukromé inscenace na Hrádečku Václava Havla

  • Výčet dramatiků není příliš velký, protože se spisovatelé věnují spíše básnické či prozaické činnosti – nejvýznamnější hry vytvořili: V. Havel, P. Kohout, J. Topol, M. Uhde, M. Kundera aj.

Václav Havel (1936–2011)

  • Dramatik a spisovatel, původně technik, později asistent režie, a nakonec dramaturg v Divadle Na Zábradlí, vystudoval dramaturgii na DAMU

  • Od 70. let nesmí publikovat, nesměly se hrát jeho hry

  • Stal se jedním z mluvčích Charty 77

  • V 70. a 80. letech byl několikrát vězněn

  • V roce 1989 se stává významnou osobností Občanského fóra, v tomtéž roce zvolen prezidentem Československa a roku 1993 i prezidentem České republiky

  • DÍLO:

    • Havlovy hry řadíme do kategorie absurdního dramatu

    • Hry odráží absurditu totalitního režimu (absurdita se stala realitou), autor se nechává inspirovat každodenními situacemi, lidé v nich ztrácí základní životní jistoty i hodnoty, jejich život se musí podřídit odlidštěnému a schematickému politickému systému

    • Konverzace postav je založena na stupidním a banálním „žvanění“, dialogy jsou bezobsažné a přihlouplé

    • Řeč – základní prostředek mezilidské komunikace – je deformována, lidé nemluví normálně, jejich slovní zásoba je komická, plná frází, postavy nejsou schopny se domluvit, řeč je odrazem odcizení, samoty a nepochopení

    • Zahradní slavnost – první velká Havlova hra, obsahuje klíčová témata jeho her, problémy moci, byrokracie a jazyka

    • Audience – jedna z nejúspěšnějších her, jednoaktovka (1976), hrdinou je spisovatel Ferdinand Vaněk (autobiografické prvky), který nesmí tvořit, a proto fyzicky pracuje v pivovaru, je sledován svým nadřízeným Sládkem, který je nucen podávat zprávy o svém zaměstnanci tajné policii, protože Sládek neumí požadovaná hlášení formulovat, navrhne Vaňkovi, aby psal zprávy pro policii sám, ten samozřejmě odmítá – postava Vaňka se objevuje i v hrách Vernisáž, Protest

    • Odcházení – Havlova poslední hra, napsal po skončení své prezidentské funkce, hlavní postava prožívá situaci po ztrátě politické funkce a hra se dotýká problémů korupce a bulvárního tisku, po uvedení zfilmované verze Odcházení (kterou Havel i režíroval a za niž byl posmrtně oceněn Českým lvem pro nejlepší scénář), Havel oznámil, že se chystá napsat poslední divadelní hru Sanatorium, kterou rozepsal, ale už nestihl dokončit

    • Havlovy eseje, kritika, dopisy a projevy

      • Na začátku 60. let začal psát literárně a divadelně kritické i úvahové texty, obecně známými se jeho projevy a eseje staly v době kolem Pražského jara 1968

      • Nejvýznamnější část jeho esejistického díla vznikla v dobách normalizace, např. Dopis Gustávu Husákovi, Dopisy Olze, Letní přemítání

Témata, do kterých materiál patří