E. A. Poe: Havran - rozbor básně, Romantismus v české literatuře - Karel Hynek Mácha (1810 – 1836)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- 1. zpěv – na pozadí obrazu májové přírody se rozvíjí úvod do děje – Jarmila se utopí, když se dozví, že její milý byl uvězněn a bude popraven
- 2. zpěv – Vilémovy úvahy ve vězení – o vině a trestu, o tom, co bude po smrti, vzpomínky na Jarmilu
- 1. intermezzo (mezi zpěv) – příroda a sbor duchů na šibeničním vrchu se chystají na nový pohřeb
- 3. zpěv – Vilém je odveden na popraviště, cestou se loučí se zemí, je popraven
- 2. intermezzo – duchové loupežníků oplakávají popraveného vůdce
- 4. zpěv – do děje vstupuje básník sám, ztotožňuje se s Vilémem – i v závěrečném zvolání se staví po bok nešťastným milencům
- Vlastní příběh je odsunut do pozadí, hlavní jsou filozofické úvahy, líčení přírody a také mistrovská forma:
- Psáno v er-formě (první tři zpěvy a intermezza) i v ich-formě (poslední zpěv)
- Jazyk:
- Spisovný, výrazy archaické, ale v jeho době bylo mnoho z nich i nově vytvořených či užitých s novým významem;
- Verš – zpěvný, melodický
- Rým – nepravidelný (sdružený, obkročný, střídavý)
- Jamb – dvouslabičná stopa, založená na přízvuku na druhé slabice – zvláštní rytmus
- Zde mluvíme o novočeském jambu: na začátku verše je jednoslabičné slovo nepřízvučné → přenesení přízvuku na slabiku druhou, zároveň na konci verše je jednoslabičné slovo přízvučné – změna rytmu (proti typickému českému daktylu nebo trocheji)
- Mácha pracuje zejména se zvukovými kvalitami jazyka, ale zároveň užívá velké množství metafor, pracuje s barevností
- Kontrasty:
- Líčení májové přírody x Jarmila se utopí v jezeře (na konci 1. zpěvu)
- Líčení májové přírody x vedení odsouzence na smrt (3. zpěv)
- Paralely:
- Obraz májové přírody – láska (1. zpěv)
- Temná noc – myšlenky Viléma na smrt (2. zpěv)
- Užívá přímé řeči postav – monolog i dialog
- Mácha využívá mnoha básnických figur a tropů:
- Epiteta (básnické přívlastky): bělavé páry hynou
- Metafory: co jiskry plynou; strašný lesů pán
- Apostrofy (oslovení nepřítomné osoby, neživé věci): vy jež dalekosáhlým během svým, / co ramenem tajemným zemi objímáte
- Eufonie (libozvučnost): večerní máj byl lásky čas
- I nelibozvučnost: řinčí řetězů hřmot
- Oxymóron (protiklad): zbortěné harfy tón, mrtvé milenky cit
- Aliterace: (opakování hlásek na začátku slov za sebou): kolo – kůl - kostlivec
- Inverze (obrácený slovosled): jak holoubátko sněhobílé; v tiché se slzy celí rozplýváte
- Personifikace (zosobnění): o lásce šeptal tichý mech
- Metonymie: hrdliččin zval ku lásce hlas
- Gradace: blíže a blíž; Ó krásný – krásný věk!
- Pleonasmus: modrý blankyt
- Řečnická otázka: Kdo srdci takému útěchy jaké dá?
- Jaké jsou prvky romantismu v díle:
- Citovost a bohatá fantazie
- Nešťastná láska, nenaplněný cit