E. A. Poe: Havran - rozbor básně, Romantismus v české literatuře - Karel Hynek Mácha (1810 – 1836)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
E. A. Poe: Havran - rozbor básně, Romantismus v české literatuře - Karel Hynek Mácha (1810 – 1836)
E. A. Poe: Havran - rozbor básně
- Text básně – ze sbírky Havran a jiné básně (1845)
Edgar Allan Poe: Havran
- Literární druh a žánr: lyricko-epická baladická skladba
- Téma skladby:
- Žal nad mrtvou láskou, vzpomínka
Kde je možno vidět prvek romantismu:
- Alegoricky a symbolicky vyjádřený protiklad snu a skutečnosti
- Zesílený pocit hrůzy z konečnosti lidského života – motiv vítězící smrti v závěru básně
- Báseň se odehrává v noci – romantický prvek
- Obsah básně:
- Básník vzpomíná na zemřelou lásku, když do místnosti vlétne havran a usadí se na mramorové bystě Pallas Athény
- Básník s ním rozmlouvá, klade mu otázky:
- Shledá-li se po smrti s Lenorou
- Najde-li ve smrti klid a usmíření
- Havran však na všechno odpovídá
- Nikdy víc – „never more“
- Forma básně:
- Psáno v ich-formě
- Kompozice chronologická
- Celkem 108 veršů
- 18 slok po 6 verších
- Refrén – nikdy víc / víckrát ne
- Jazyk: spisovný, knižní výrazy (mene tekel – z bible – výhrůžka, varování) básnické výrazy, přímá řeč, oslovení, otázky
- Básnické prostředky:
- havran x bílý mramor sochy:
- Potom sedě na mramoru, ustal havran v rozhovoru - kontrast
- Ach, již při vzpomínce blednu! Myslím, že to bylo v lednu - vnitřní rým
- Pak se klidně ulebedí, stále sedí, stále sedí - epizeuxis
- Jenom plaché oslovení „Lenoro!“, zní zimničně - apostrofa
- Je to host, jenž znenadání zaklepal tak neslyšně –
pozdní host, jenž znenadání zaklepal tak neslyšně - epifora
- Pták v svém ebenovém zjevu / ...plutonovský havrane - epiteton
- ... stále sedí jako ďábel na bělostných ňadrech Pallas Athény - přirovnání
- Víckrát, víckrát ne (nevermore) - zvukomalba
- Vyndej zobák z mého srdce, opusť sochu, havrane! - metonymie
- Havran – symbol podsvětí, záhrobí a smutku (plutonovský havrane – Pluto byl římský bůh podsvětí) – který ho už nikdy neopustí
- Básník vyhání havrana, ale ten se nenechá –
- ...táhni zpátky do bouře a do podsvětí, satane!
- Nenech mi tu, starý lháři, ani pírka na polštáři...
- Havran dí: „už víckrát ne!“
- ...pak se klidně ulebedí, stále sedí, stále sedí...
- A má duše z toho stínu, jímž mne navždy uhrane,
- Nevzchopí se – víckrát ne. - gradace
- Poetika E. A. Poea:
- Využívá básnické prostředky jazyka – zejména figury
- Jen velmi málo pracuje s metaforou
- Pracuje zejména se zvukovými kvalitami jazyka, verše a rýmu, kterými nahrazuje nedostatek imaginace a obraznosti – jeho poezie je budována velmi racionálním způsobem
- V tom je jeho hlavní význam, pokud jde o formu
- Z hlediska tematického se stal inspirací právě odkrýváním temných stránek v duši člověka, důrazem na věci truchlivé, jež hraničí až s představami chorobné mysli