Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Erich Maria Remarque Na západní frontě klid

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (23,42 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Seznámení s knihou- literární druh- epika ,literární žánr – román,literární forma - próza ,dominantní slohový postup - vyprávěcí ,typ vypravěče - ich forma,převažuje spisovný jazyk,místy pasáže s hovorovými až hanlivými výrazy,dílo je aktuální, jelikož v některých zemích se stále válčí, odehrává se v 1. sv. válce na západní frontě,podrobná charakteristika postav Erich Maria Remarque- vlastním jménem Erich Paul Remarknarodil se 22. června 1898 v Osnabrücku (Německo) do rodiny knihvazače a zemřel 25. září 1970 v Locarnuhned po ukončení školy v roce 1916 narukoval do armády kde byl v roce 1918 několikrát raněndíky tomu je celé jeho dílo poznamenáno odporem k válce a hnutím odmítajícím válku a zbrojenípo návratu z války měl problémy začlenit se do normální společnostiroku 1931 se přestěhoval do Švýcarskav roce 1938 byl zbaven německého občanství, byl fašisty označen za „literárního zrádce“ a jeho knihy byly veřejně páleny, protože jeho popis války byl pro militantní režim krajně nevhodný1939 emigroval do New Yorkuautor 11 románů a jednoho dramatu (Poslední dějství)po 1. světové válce vystřídal řadu povolání-redaktor, učitel, agent firmy s náhrobními kameny a v neposlední řadě se stal světoznámým spisovatelem Stručný obsah děje- Kniha vypráví příběh Pavla a jeho spolužáků, kteří pod nátlakem svého profesora dobrovolně narukovali do války. Tak se setkávají s desátníkem Himmelstossem, který jim jejich pobyt na frontě spíše ztěžuje. Po základním výcviku jsou odvezeni na západní frontu, kde Pavel pozná Katzu - svého nejlepšího přítele. Kniha popisuje jejich zážitky, pocity a myšlenky, jsou zde do detailů popsány nejstrašnější okamžiky války a Pavel i jeho spolužáci brzy poznávají, že to, co jim bylo předkládáno doma a ve škole, jsou jen iluze.Postupně se z něho stává člověk, který není schopen milovat a kterého válka dokonale potopila. Postupně umírají všichni jeho přátelé a nakonec i on sám v říjnu 1918, tedy v den, jenž byl na celém bojišti tak tichý, že se zpráva z velitelství omezila jen na větu: Na západní frontě klid Hlavní myšlenka- oslava lidské solidarity, nezištné obětavosti v mezních situacích a válečných přátelství na život a na smrtodsuzování krutosti války a nelidskosti Úryvky V této ukázce je vidět, jak hlavní hrdinové přemýšlí o smyslu války. Konečně je to tady. Stojíme štramácky a císař se objeví. Jsme zvědaví, jak asi vypadá. Ale Tjaden je docela fascinován. Jeho jinak hodně suchá fantasie pracuje jako mourovatá. "Koukej," prohlašuje, "já si jednoduše ani nedovedu představit, že takovej císař musí právě tak na latrínu jakoNa to můžeš vzít utrejch," směje se Kropp. "Je to komické, když si to tak člověk rozváží," pokračuje Kropp, "tak my jsme tady, abychom hájili svou vlast. Ale Francouzi jsou tu taky, aby hájili svou vlast. Kdo má pravdu?" 2 V této ukázce vám ukážeme, jak se změnil samotný hrdina po vojenském výcviku a co takový výcvik dělá s lidmi. Náš vojenský výcvik trval deset neděl a ovlivnil nás pronikavěji než deset let školní docházky. Naučili jsme se, že vyleštěný knoflík je důležitější než čtyři svazky Schopenhauera. Poznali jsme, napřed s údivem, pak rozhořčeně a nakonec lhostejně, že na vojně zřejmě nerozhoduje duch, nýbrž kartáč na boty, nikoliv myšlenka, nýbrž systém, nikoli svoboda, nýbrž dril. Šli jsme na vojnu s nadšením a s dobrou vůlí; ale udělali všecko, aby to z nás vytloukli. (...) V té době jsme zakusili všechny vůbec možné šikany a drezúry kasárenského dvora a často jsme vzteky až brečeli. Někteří z toho i onemocněli, Wolf dokonce zemřel na zápal plic. Ale dát se tím zlomit - to bychom se sami považovali za směšná miminka. 3 V této ukázce je patrné, co všechno obnáší válka a co vše musí tito vojáci podstoupit. Opírám se o zeď a tisknu přílbu a pušku, seč jsem, ale nemohu z místa, schodiště se mi rozplývá před očima, tluču se do nohou pažbou pušky a hněvivě zatínám zuby, ale nic nezmohu proti tomu jednomu slovu, které zvolala sestra, nic proti tomu slovu nezmohu, bolestným násilím se nutím, abych se smál a mluvil, ale nedokážu ze sebe vypravit jediné slovo, a tak stojím na schodišti, nešťastný, bezmocný, v hrozné křeči, a nechci, a slzy mi pořád jenom stékají po tváři. 4 V této ukázce je vidět, popis hlavního hrdiny a zamyšlení nad válkou. Jsem mladý, je mi dvacet let; ale ze života neznám než zoufalství, smrt, strach a spojitost nejnesmyslnější povrchnosti s propastí utrpení. Vidím, že národy jsou hnány proti sobě a že se mlčky, zaostale, pošetile, poslušně, nevinně zabíjejí. Vidím, že nejchytřejší mozky světa vynalézají zbraně a slova, aby to všechno bylo ještě rafinovanější a aby to trvalo ještě déle. A stejně jako já to vidí všichni lidé mého věku, zde i tam na druhé straně, na celém světě, se mnou to prožívá moje generace. 5 Úplný konec knihy, kde je i zaznamenán název díla. Jsem klidný. Ať přejdou měsíce a léta, nevezmou mi už nic, nemohou mi už nic vzít. Jsem tak sám a tak nic nečekám, že se jim mohu bez bázně dívat vstříc. Život, který mě nesl těmito léty, vězí ještě v mých rukou a očích. Přemohu-li jej, nevím. Ale pokud je tu, bude si hledat svou cestičku, ať to, co ve mně říká „Já", chce či nechce. Padl v září 1918, jednoho dne, kdy po celé frontě bylo tak pokojně a tiše, že se zpráva z bojiště omezila na jedinou větu: na západní frontě klid . . .

Témata, do kterých materiál patří