Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Fjodor_Michajlovic_Dostojevskij Zločin a trest

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (70 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Fjodor Michajlovič Dostojevskij narodil se v Moskvě r. 1821 v lékařské rodině ruský novelista, romanopisec a publicista jeden z nejvýznamnějších spisovatelů všech dob navštěvoval soukromou školu, ale po smrti matky (r. 1837) byl poslán na vojenskou školu do Petrohradu později studia zanechal a věnoval se pouze psaní připojil se ke kroužku ruského revolucionáře M. V. Petraševského („petrašovci“), jenž byli odpůrci carismu kroužek byl prozrazen a „petrašovci“ byli odsouzeni k smrti soud ale verdikt změnil a poslal Dostojevského na vojenskou službu na Sibiř na svobodu se vrátil jako spisovatel s náboženským posláním v 60. letech mu umírá žena a bratr, zaplavují ho dluhy a propadá hazardním hrám v této době vzniká jeho vrcholnédílo: Zločin a trest(realismus) zemřel v r. 1881 na epilepsii REALISMUS: vznikl ve Francii na počátku 19. století jde o pravdivá zachycení skutečnosti Časový vývoj: Prostý realismus: autorův postoj ne nezúčastněný Kritický realismus: autor už zobrazovanou situaci kritizuje, analyzuje a rozebírá uvědomuje si nedostatky a špatnosti, ale neumí je řešit; pokud je řeší tak idealisticky (idealistickou cestou) Socialistický realismus: vznik na počátku 20. Století zakladatel: Maxim Gorkij (s románem Matka) kritická společnost autor žádá nápravu revoluční cestou Spisovatelé realismu: Honoré de Balzac [Onoré de Balzak] Daniel Defoe Charles Dickens Nikolaj Vasiljevič Gogol Zločin a trest Děj: Zločin a trest je román rozdělený na šest částí +epilog. Děj se odehrává vPetrohradu a v závěru románu naSibiři. Hlavním hrdinou je chudý student Rodion RomanovičRaskolnikov, který naplánuje a provede vraždu staré lichvářky Aleny Ivanovny, kterou chce oloupit. Při činu je však vyrušen její sestrou Lizavetou, kterou zabije (také sekyrou). Naplánovaný zločin se mu podaří, nenechá za sebou žádné stopy. I když si svůj čin „filosoficky“ odůvodňuje, uvědomuje si zároveň jeho nesmyslnost a zrůdnost a dostává se do těžkých depresí. Seznamuje se s alkoholikem Semjonem Zacharyčem Marmeladovem a jeho dcerou Soňou. Protože Marmeladov utrácí všechny peníze za alkohol, Soňa musí pro rodinu vydělávat peníze prostitucí. Raskolnikov, který nemůže unést strašné tajemství vraždy, se svěřuje Soně. Ta mu radí, aby se přiznal. Mezitím policejní inspektor Porfyrij Petrovič, který vraždu vyšetřuje a je přesvědčen o Raskolnikově vině, zatýká nevinného člověka (Mikolka), který se k vraždě přiznává. To je však zkouška Raskolnikovova svědomí. Ten přesvědčuje sám sebe o morální oprávněnosti svého činu, ale nepočítal s tím, že bude postaven před takovouto volbu. Po vnitřním boji se Raskolnikov přiznává. Je odsouzen na nucené práce na Sibiři. Tam jej doprovází Soňa, která jej miluje. Svou čistou a upřímnou láskou a vírou v Boha způsobuje Raskolnikovo obrácení. Místo a doba děje: Petrohrad – 2. pol. 19. stol. Hlavní postavy a jejich charakteristika: Rodion Romanovič Raskolnikov: podivín, stranící se kolektivu, působí až skoro povýšeně pro svou vysokou inteligenci a píli bývalý student práv, velmi hrdý, nevyhledává přátelé, raději je sám a přemýšlí trochu melancholický, nezáleží mu na vzhledu, nevěřící, velmi dobročinný, nenávidí alkohol (opilé lidi) hodný, schopný empatie – rozdává své peníze těm, kteří to potřebují (Marmeladově rodině, znásilněné dívce…) myslí na druhé, záleží mu na nich mnohdy více než na sobě samém (sestra Duňa) zajímá se o problém zločinu a trestu podle něj se všechny zločiny dají odhalit, protože v okamžiku zločinu prochází pachatelé zvláštní krizí vůle a úsudku, což vede k mimořádné dětské lehkomyslnostichybuje a panikaří, ale přitom to ani nevnímá(vražda Lizavety, samotná loupež, mdloby na policejní stanici) Teorie skupin: Raskolnikov rozděluje lidi na2 základní skupiny: normální – konzervativní, „otrocké duše“, k tomu, aby poslouchali výjimeční – jsou to „bouřitelé“, mají nové myšlenky lidé mají právo na zločin pro „vyšší princip nebo cíle“ (např. Napoleon – zločiny a zabíjení – pro dobro celého lidstva) on sám se řadí do 2. skupinylichvářku, nepotřebnou starou babu, zabije a oloupí a ze získaných prostředků může později vykonat mnohem větší dobro pro celé lidstvo, může být užitečný více než oběť, ospravedlňuje se zabíjí proto, aby zjistil, do které skupiny patří, jestli je opravdu ten výjimečný (bude v případě, že mu vražda projde) Sofja Semjonovna Marmeladovová (Soňa): nesmělá, nesobecká, obětavá, oddaná, soucitná Dmitrij Prokofjič Razumichin: upřímný, prostý, inteligentní a praktický student, přítel Raskolnikova Avdoťja Romanovna Raskolnikovová (Duňa): Raskolnikovova sestra, hrdá, dobrosrdečná, obětavá, milující svého bratra Porfirij Petrovič: inteligentní, důvtipný policista (resp. vyšetřující soudce), mnohomluvný praktický požitkář Způsob pojmenování postav: Dostojevskij při pojmenovávání postav v románu použil jména, která jsou v ruštině více značná Jméno postavy slovo význam v ruštině 1. Rodion Romanovič Raskolnikov raskol rozkol 2. Dmitrij Prokofjič Razumichin razum rozum 3. Sofja Semjonovna Marmeladovová marmelad marmeláda Autorův záměr (hlavní myšlenka díla): psychologický román o lidském svědomí a titánském vzdoru, kritika individualismu, realistický obraz sociální bídy, ničivé síly alkoholismu (Marmeladov) Umělecké a kompoziční prostředky: 6 částí s epilogem (= doslovem) kriminální zápletka je jen stavebním prvkem má nebohatý děj bez větší expozice (=úvodní představení postav nebo tématu) a sevřené kompozice romantické rysy: odbojnost, pohrdání „davem“ individualismus, realistická metoda zobrazení skutečnostiv popředí není popis života, reality, ale obraz psychiky člověka, duševní krize a hlubokého vnitřního dramatu rychlý dějový spád, dramatičnost vnitřní monolog, neukončené a přerušované dialogy vstup snových záznamů (realita a vize), vliv autorových zkušeností z vězení Charakteristika díla: román je vystavěn na kriminální zápletce, ale ta nemá hlavní význam dramatičnost románu netkví v dějové linii, která je poměrně chudá, ale ve vnitřním morálním a psychickém dramatu hlavního

Témata, do kterých materiál patří