Kerouac Na ceste
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
sklon vyznávat praktiky Dálného východu – studium zenbudhismu – odmítavé gesto vůči myšlenkovým tradicím západní civilizace
beatnici jako první ukázali, že s poválečnou americkou společností není něco v pořádku → pozměnili literární a společenské vědomí té doby
beatnici měli bohužel také negativní dopad na velkou část mladé generace → vlna, která se nedala zastavit (dlouhé vlasy, rebelie, původní duchovní náboj se začal vytrácet)
Literární druh
epika, spontánní próza
Kerouac si opatřil několik desítek metrů dlouho roli papíru, nasadil ji do psacího stroje, aby se nemusel zdržovat vyměňováním stránek ve stroji, a spontánně chrlil na papír vše, co ho napadlo... Román byl hotov za tři týdny – protože ale odmítl jakkoliv do rukopisu zasahovat a doplnit například interpunkci, musel na vydání čekat šest let.
Literární žánr
Na cestě není tradičním románem, dalo by se hovořit o básnické reportáži ze silnice. Je to bezprostřední záznam dojmů, názorů a myšlenek, prostě pestrá mozaika detailů.
Témata a motivy
americká materialistická společnost v kontrastu s nevázaností hlavních hrdinů
hrdina „tulák“, snaha o „blažený život“
život lidí v jednotlivých státech USA
Kompozice, čas a prostor, vypravěč
Kniha je rozdělena do pěti částí, na konci každé z nich (kromě čtvrté) se hlavní hrdina Sal Paradise vrací ke své tetě do New Yorku. Jednotlivé části jsou rozděleny na kapitoly, které na sebe navazují.
Příběh se odehrává v prostředí amerických měst a silnic ve 40. - 50. letech 20. století.
Vypravěčem je zde hlavní hrdina Sal Paradise, který vypravuje příběh v první osobě jednotného čísla, jde tedy o tzv. ich-formu. Vypravěč detailně zachycuje jednotlivé postavy, všímá si především osamělých tuláků, stopařů a v na každém se snaží najít něco dobrého.
Postavy a děj
Sal Paradise – vypravěč, představuje v knize autora Jacka Kerouaca, obdivovatel svého kamaráda Deana Moriartyho, člověk s neústupnou touho po cestování a poznávání nových míst i lidí
Dean Moriarty – mládí strávil v pasťáku za krádeže aut, jeho otec byl opilec a vězeň, Dean je nespolehlivý kluk, který nikdy nevydrží na jednom místě a nikdy nevydrží jen s jednou holkou, v průběhu knihy se vyvíjí, stává se z něj blázen
starouš Bull, Camilla, Marylou, Inez (- Deanovy ženy a milenky), Carlo Marks, Remi Boncoeur
skupinka mladých lidí, kteří jsou znuděni společenským životem a i vlastním prostředím znechucených newyorských intelektuálů, nachází svého Krista v osobě černocha Deana Moriartiho. Sal, začínající romanopisec, se s ním vydává na pouť Amerikou, toulá se od Atlantiku po Pacifik, povaluje se v zapadlých uličkách, žije životem darebáků, hovoří o Nietzschovi, Proustovi, Hemingwayovi.
Oba protagonisté usilují o život nikoliv „správný“, ale přinášející uspokojení. Dosahují ho zběsilým sbíráním životních zkušeností, ale také drogami, sexem a jazzem.
Jazykový rozbor – slovní zásoba
spisovná (hovorová, neutrální slova)
vulgarismy
slang
zhrubělá a hanlivá slova
mazlivá a familiární slova
Hlavní myšlenka
„...jediní opravdoví lidi, co znám, jsou blázni, blázni do života, ukecaní blázni, cvoci k spasení, ti, kteří chtějí mít všechno – a hned!, kteří nikdy nezívají a neříkají věci-co-se-sluší, ale hoří, hoří, hoří jako ta báječná rachejtle...“
ukázka zcela jiného pohledu na život, snaha předat pocit svobody
kritika soudobé materialistické společnosti, něco není v pořádku
Zajímavosti
není to poprvé, kdy se v americké literatuře objevuje „hrdina“ tulák – stačí si vzpomenout na Huckleberryho Finna (Mark Twain), který utíká po řece Mississippi především proto, že se nechce nechat „zcivilizovat“.
Kerouac prý přepsal pouze poslední metr strojopisu, a to jen proto, že mu jej sežvýkal pes
Vliv díla
z beatnického způsobu života se stala v USA jakási módní vlna, snobství obrácené naruby – cestovní kanceláře organizovaly zájezdy do San Francisca, aby si turisté mohli prohlédnout opravdové „beatniky“
beatnikům jsou vytýkány diletanství, křečovité hledání vzrušení za každou cenu, nebezpečné zahrávání s drogami a nepoctivá hra na chudobu
Norman Mailer: „beatnici = únik z reality, „zmrzačení svatí“, skončí v blázinci“
odstartování vlny drogové nevázanosti (60. léta hippies) – násilí, sobectví, rozklad člověka, mozky spálené psychedelickými drogami = dědictví beat generation