Literatura maturita
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
● poetismus = český umělecký směr, pol. 20. let 20. století, reakce na proletářskou poezii.
→ Témata: lidové zábavy, cirkus, variete, kouzelníci, umění bavit se a žít.
→ parodii a zlehčování
→ myšlenková asociace, hravost a básnické obrazy – metafory
→ Zakladatelé: Karla Teigeho a Vítězslava Nezvala – Manifest poetismu.
EXISTENCIONALISMUS
● Existence = bytí, jsoucno
● Literární směr (30.-60. let 20. století),vychází z filosofie existencialismu
● Chápe člověka jako tvora nedobrovolně vrženého do lidského světa, osamoceného, odloučeného jedince,izolovaného od lidské společnosti, který si uvědomuje nevyhnutelnost smrti a dočasnost své existence.
● V důsledku toho prožívá úzkost, strach, pociťuješ absolutní osamělost.
● Hrdina (jeho vlastnosti jsou předem dané, předurčují děj): vnitřně pochybující člověk, který je často v mezní životní situaci, prožívá zoufalství, hnus, dospívá k vědomí dočasnosti života, chce se zbavit závislosti na ostatních, upadá do samoty, není schopen komunikovat s okolím.
● Forma
⇒ literární dílo je chápáno jako sebevyjádření autora (zachycuje jeho duševní procesy) jako způsob
vyjádření určitých filosofických tezí
⇒ mívá spíše formu eseje než tradičního románu či povídky.
SOCIALISTICKÝ REALISMUS
● má napomáhat budování kom. režimu
● paradoxní směr (opěvoval realitu, která ani nemohla být)
● základní témata:
1) Budovatelská poezie
→ p. šťastných zítřků
→ frézistická poezie (plná frází)
→ primitivní, agresivní, militantní poezie
→ autoři – podivuhodní kouzelníci
MAGICKÝ REALISMUS
● magický = kouzelný – protiřečí si (magický x realismus)
● záležitost jižní Ameriky, Iráku, Íránu, Kazachstánu…
● čerpá z lidové tvorby (eposů, mýtů)
● spisovatelé – lidé, kteří poznali západní i východní kulturu a spojují je v těchto dílech
● svět který lidem (např. domorodcům) připadá reálný je pro nás kouzelný
(strom mluví, duchové…), a naopak je pro ně magické, co je pro nás reálné (železnice…)
● míchání žánrů, časových rovin (ne vždy chronologický postup)
● často citována poezie
● pracuje se s mýtem
ABSURDNÍ DRAMA
● CÍL: zobrazit pocit jedince žijícího ve společnosti, která mu nerozumí
● nemá tradiční děj, autor zdůrazňuje neschopnost komunikace a dorozumění
● základem je nic neříkající dialog; dialog lidí, kteří si nerozumějí; dialog se řídí
● principem kruhovitosti (opakování stejných vět, spojení nebo slov stále dokola)
● často prvky černého humoru a grotesky
POSTMODERNISMUS
● vzniká jako reakce na modernismus
● vzniká ve 40. letech, ale rozkvětu nabývá až v 70. letech
● projevuje negativní postoj k avantgardním směrům
● dochází k prolínání tradice a experimentu
● charakteristické rysy:
→ dílo je chápáno ve dvojí rovině (má promluvit jak k intelektuálovi, tak k povrchnímu čtenáři)
→ spojuje odlišné stylové a žánrové styly (detektivka se sci-fi, soc. sonda, filozofický román),
→ nedá se moc vysvětlit, využívá metodu palimpsetu (starý lit. text, starý text se vymazal a na něj se
napsal jiný), cituje z jiných slavných děl